Mediekritisk folkrörelse startas

NÄTVERKET FÖR EN MEDIAL MÅNGFALD Nu på lördag, den 6:e maj, startas en ny nationell mediekritisk organisation, Nätverket för en Medial Mångfald. På uppstartsmötet på biografen Tellus i Stockholm föreläser Maria-Pia Boethius, journalist och författare, Johan Ehrenberg, chefredaktör ETC och Grön Ungdoms språkrör Alexander Chamberland. - Många är trötta på mediernas nyhetsprioriteringar. De vill se mer djupgående samhällsgranskning och mindre börsbevakning, terror som daglig sensation och kändisskandaler, säger Alexander Chamberland, initiativtagare till nätverket för en medial mångfald och språkrör för Grön Ungdom. - Intresset för att organisera sig i det mediekritiska nätverket är stort. Över 200 personer har satt upp sig på en aktivistlista. Organisationen kommer bland annat arbeta för att bryta ägarkoncentrationen i media och ge mer presstöd till små och nystartade medier. Det är helt enkelt oacceptabelt att fyra medieföretag styr de svenska massmedierna, säger Chamberland. Mer information om uppstartsmötena som sker i Stockholm, Göteborg och Malmö finns här nedan. Kontakt: Alexander Chamberland, initiativtagare till Nätverket för en Medial Mångfald, 0704-36 86 91 6 maj (lördag) Stockholm, 11-17, biografen Tellus, Vattenledningsvägen 46 (Hägersten) Inledning av Alexander Chamberland, initiativtagare och språkrör för Grön Ungdom. Föreläsningar av Maria-Pia Boethius, journalist, författare och samhällsdebattör, och Johan Ehrenberg, Författare och chefredaktör för ETC. Diskussioner om vad vi vill arbeta med inom organisationen 13 maj (lördag), Göteborg, 14-18, Färnebo Folkhögskolans lokaler (Victoriahuset, samma byggnad som Hagabion) Inledning av Alexander Chamberland. Föreläsning av Maria Jacobson, ordförande för nätverket Allt är Möjligt, som arbetar med mediekritik, främst ur ett feministiskt perspektiv. Diskussioner om vad vi vill arbeta med inom organisationen 20 maj (lördag) Malmö, 11-16, Sal 4 på Ungdomens Hus, Norra skolgatan 10B Föreläsningar av Anna Siitam, ordförande Ung Media Sverige, och Grön Ungdoms språkrör Alexander Chamberland. Diskussioner om vad vi vill arbeta med inom organisationen