Elias Habibson mottar priset som Årets Barberare 2023 av Wiveka Gillow, Frisörföretagarna och Oliver White, ambassadör för BabylissPro

Elias Habibson är Årets barberare 2023!

I helgen avgjordes Årets barberare 2023 som en del av Årets Frisör-tävlingen. Sex finalister hade gått vidare i den första omgången med inskickade bilder. Finalen avgjordes lördag förmiddag i ett live barber battle inför en liten publik i Barber Suppliers showroom i Bromma.

- Det märktes att det var mycket nerver, lite skakiga händer på många i början av tävlingen. Och det är ju precis så det ska vara! säger Karin Fahlström från Barber Supplier, som ansvarade för livemomentet.

Finalisterna hade 60 minuters klipptid och 15 minuters styling för att antingen återskapa sin tidigare look från en av bilderna, eller att skapa en helt ny look. Efter klipptiden gick domarna igenom hår och skägg innan styling och en sista slutbedömning. Domarteamet med tre internationella domare leddes av Kenneth Johnsson, som varit ansvarig domare i 19 barber battles hittills.

- Det var fantastisk kvalitet rakt igenom, otroligt fina jobb. För domarna har det inte bara varit svårt att döma eftersom det var så jämn nivå, utan även väldigt inspirerande att få titta på, säger Kenneth.

Årets barberare har tidigare arrangerats både av Barber Supplier (2017-2019) och Frisörföretagarna (2019-2020). I år slogs tävlingarna ihop till en gemensam tävling och planen är att vidareutveckla tävlingen till kommande år.

- Det har varit härligt att se ett samarbete mellan Frisörföretagarna och Barber Supplier. Det stärker både tävlingen och branschen! säger Kenneth Johnsson.

Det blev en nervös väntan för finalisterna innan vinnaren presenterades på Årets Frisör Gala sent på lördagskvällen. Priset delades ut av Oliver White, skandinavisk ambassadör för BabylissPro som var sponsor till tävlingen. Motiveringen löd: "FOR FANTASTIC IMAGERY, FOR WELL EXECUTED BARBERING SKILLS AND FOR SHOWING THAT CLASSIC BARBERING CAN MEET THE FUTURE."

Vinnare av titeln Årets barberare 2023 gick till Elias Habibson från Oak Lake Barbershop i Eksjö.

- Det känns som en lättnad, jag har i alla år varit väldigt målmedveten och denna utmärkelse har jag verkligen strävat efter att vinna!
Karriärmässigt har jag nått otroligt mycket både som frisör och barberare, men detta var något jag saknat, detta blir en del av min
historia!
säger Elias.

Elias Habibson hade planerat länge inför tävlingen i år med en tydlig vision på vad han ville visa med sina tävlingsbidrag.

- Grundkonceptet var att skapa något kommersiellt , där man bevarar det klassiska och mixar med modern barbering samt att jobba med färg för att kicka in det lilla kreativa i det också! Jag gillar att spana hela barberbranschen i olika kontinenter i världen, att få en bredare bild hela väcker inspiration. Jag satte upp ett träningsschema där jag tydligt planerade in detaljerna, strategin på utförande av klippning och en massa träning av precision och styling, berättar Elias.

Han passar även på att hylla sina branschkollegor som tävlade bredvid honom.

- Uppställningen i år tycker jag var på en hög nivå. Det som gjorde det spännande var mixen på barberare och deras stilar. Skön stämning och härlig atmosfär, det blev verkligen tävlingsfeeling med mycket testosteron i luften!

Förutom den prestigefyllda titeln Årets Barberare 2023 får Elias Habibson en resa till München i augusti anordnad av BabylissPro och en Master Barber Class med Guiseppe och Cat, internationella utbildare för BabylissPro.

2023 års finalister:

ALAN MANNERSTÅL, MANNERSTÅL HERRFRISERING, STOCKHOLM
ALI ALAHMAD, TROY SALON, KALMAR
CHRISTOFFER ZETTERLUND, GRO HÅR & SKÄGG, GÖTEBORG
ELIAS HABIBSON, OAK LAKE BARBERSHOP, EKSJÖ (VINNARE)
HOMAN TAGHIZADEH, SHARPER OF SWEDEN BARBERSHOP, GÖTEBORG
KOCHI FARAJ, ÉLAN BY KOCHI. STHLM, STOCKHOLM

Årets jury

Kenneth Johnsson
Jen Winters (UK)
Mahesh Hayward (UK)
Ryan Lewis (UK)