Här är bara män välkomna!

Manlig hud är INTE en hudtyp. Män blir lätt klassificerade som en unik målgrupp, men även män har olika hudtyper och olika problem. Det är grunden till konceptet för nya grooming|studio på Strandvägen 17 som premiäröppnade vid jul. I och med detta breddar Grooming sitt utbud till att även erbjuda hudvårdsbehandlingar enbart för män. - Allt fler män besöker salonger, men många män känner sig obekväma i den kvinnliga miljön. Dessutom är de flesta behandlingar för män uppbyggda utifrån att män ”generellt har en fetare och grövre hud”, vilket inte alltid är fallet. De flesta av våra kunder har fokus på resultat och vill få hjälp med något hudproblem. Vår vision har varit att skapa en miljö där män känner sig bekväma och kan få hjälp med sina specifika problem, säger Karin Fahlström, grundare av företaget. Behandlingskonceptet är unikt och har utvecklats för att tilltala och passa en manlig målgrupp. Ansvarig för konceptet och behandlingsmanualen är Sophie Svensson. - Det har varit en utmaning att skapa en behandlingsmanual som både är lättbegriplig för män och som anpassas till deras specifika behov och önskemål. Vi har valt att ta fram ett så kallat plocksystem där kunden tillsammans med hudterapeuten kan få en skräddarsydd behandling anpassad efter hudtyp och önskat resultat, säger Sophie. Utöver detta erbjuder grooming|studio även hudanalyser. Kunden får möjlighet att boka tid för personlig rådgivning med en hudterapeut där han får hjälp att fastställa sin hudtyp och välja produkter. Ett ”hudvårdsschema” som förklarar hur han ska använda produkterna, hur ofta och i vilken ordning, hjälper kunden att använda produkterna på rätt sätt. - Detta är ett jättebra tillfälle för kunden att få hjälp med att välja produkter, och få hjälp att hitta en hudvårdsrutin som funkar för honom. Är man nybörjare är till exempel rengöring och återfuktning en bra början, en van kille som vill få ut mesta möjliga av sin hudvård kan få hjälp att hitta ett serum eller en ansiktsmask. Detta har redan blivit en succé, säger Sophie Svensson. Behandlingsrummet ger en inbjudande, avkopplande atmosfär. Det är en enkel, avskalad design med en färgskala i vitt, grått och blått som känns manlig. Andreas Ferm från Directive Design Arkitektur ligger bakom inredningen. - Butikskonceptet för grooming|store i Skrapan handlade om det urbana. En mix av inspiration från stadssiluetter och traditionen från gamla apotek. För behandlingsrummet är konceptet spegelvänt med naturen som inspirationskälla. Det omsluts av ljuddämpade textilier framtagna av textildesignern Anneli Renborg. Dip-dye tekniken som använts vid färgningen ger suggestiva associationer till landskap, dimma och horisont, säger Andreas Ferm. grooming|store erbjuder idag ansiktsbehandlingar, hårborttagning, hudanalys och sminkrådgivning. Planer finns på att utöka konceptet till att även innefatta klippning och rakning med kniv. ___ Grooming AB grundades 2004 och är idag den första kedjan butiker inriktade på manliga skönhets-produkter. Företaget består av webbshopen grooming.se och grooming|store Skrapan, Götgatan 78 och Strandvägen 17, som numera även inkluderar en salong. Grooming AB ägs och drivs av Karin Fahlström och Jimmy Solfeldt. Karin Fahlström listades på plats 11 i Veckans Affärers lista över "101 Supertalanger", och plats 14 i Shortcuts "Uppstickarlista". För mer information - kontakta Karin Fahlström på 08-661 88 40, 070-685 45 44 eller info@grooming.se

Ulvsundavägen 178