Han är Årets barberare 2018!

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2018 17:04 CEST

Amin Iranmanesh utsedd till Årets barberare 2018! (Foto: Carl D Marshall, Barber Supplier Nordic)

För andra året har Sveriges bästa barberare korats i ett barber battle i skäggtriming. Under våren har drygt 45 barberare tävlat i semifinaler, fyra finalister har utsetts som representerar Västkusten, Östkusten, södra Sverige och mellersta/norra Sverige. En femte finalist utsågs igår i en wildcardutmaning. Finalen avgjordes på scen på Swedish Barber Expo inför en fullsatt publik.

Barberarna hade 45 minuter på sig att fritt trimma och styla en skäggmodell, som de fick lottade. En internationell jury bedömde de tävlande enligt sju (hemliga) kriterier. Vinnare blev Amin Iranmanesh från Salong Randevu i Göteborg.

Huvuddomare Jac Ludlow från Wales satt med i juryn för andra året i rad.

- Vilken fantastisk tävling, detta års resultat slog oss med häpnad! Standarden i Sverige fortsätter att växa varje år. Amin Iramnanesh höll en hög nivå från början till slut och satte detaljerna riktigt bra. Trots tävingsmomentet tog han sig tiden att visa extra omsorg för sin modell. Ett stort grattis till en fantastiskt professionell gentleman. Det har varit ett sant nöje att bedöma dig, säger Jac Ludlow.

Amin Iranmanesh kommer från södra Iran och flyttade till Sverige 2002. Han driver Salong Randevu i Göteborg. Han deltog i den första semifinalen för Västkusten som avgjordes i Varberg i april. Amin har besökt alla de andra tre semifinalerna, och har laddat upp för årets stora final.

- Det var jättemånga duktiga barberare som var här och konkurrensen var väldigt tight, fast jag klarade det. Det känns helt jävla ofattbart! säger en lycklig Amin Iranmanesh timmarna efter finalen.

På andra plats kom Anas Baker från Rusty Rascals i Stockholm.

ÅRETS FINALISTER:

Representerade Västkusten: Amin Iranmanesh, Salong Randevu, Göteborg

Representerade Östkusten - Anas Baker, Rusty Rascals, Stockholm

Representerade Södra Sverige - Antonino Ratto, The Barber, Malmö

Representerade övriga Sverige - Ali Alahama, Troy Salon, Nybro

Wildcard: George Maajoun, Georges Klipp i Spånga

Under eventet avgjordes även Swedish Beard & Moustache Competition 2018 i fyra tävlingsklasser.

Arrangörer för eventet är Barber Supplier Nordic AB och Beardshop.se.

World Beard Day-firandet och Swedish Barber Expo anordnas av Beardshop.se (Grooming AB) och Barber Supplier Nordic AB. Årets skäggfirande var i Colosseum, under Tele2 Arena, och samlade 700 skägg och barberare från hela Sverige. Årets event innefattade en inspirationsdag för barberare, en skäggfest med barber battle och skäggtävling.

För mer information om World Beard Day och Swedish Barber Expo och pressbilder - kontakta:
karin@barbersupplier.se, 08-661 88 28 / 070-685 45 44

Kommentarer (0)