250 VIB-biljetter delas i sociala medier för att samla skägg från hela Skandinavien till största skäggfirandet någonsin!

Relationsmarknadsföring bakoms Sveriges största skäggfest

Förra året drog World Beard Day fullt hus på Bar Brooklyn. Beardshop.se, tillsammans med partnern Ratemybeard, hade 3 veckor på sig att dra ihop ett event för att fira den Internationella skäggdagen. En riktigt lyckad fest med 500 gäster som spreds i sociala medier, la grunden för årets ännu större satsning.

World Beard Day blir i år ett heldagsfirande under Tele2 Arena, och samlar alla svenska skäggvårdstillverkare, internationella märken, barberare trimmar skägg för välgörenhet, barber battle och rakning med kniv på scen, en skäggparad från Medborgarplatsen samt Swedish Beard & Moustache Competition 2016 avgörs i samarbete med Svenska Mustaschklubben. Biljettförsäljningen rivstartade från första dagen och sålde 50 VIB-biljetter (Very Important Beard) första dygnet. Sammanlagt beräknas 1000+ skägg och barberare komma.

- Beardshopse är ett företag i framkant när det gäller både skäggvård och marknadsföring. I samma anda som Tesla och Ferrari så lägger vi inga pengar på annonsering som går via TV, radio, magazine m.m. Av den enkla anledningen att reklam funkar inte idag. Så vad har vi gjort istället för att synas? Vi jobbar aktivt med sociala media på Facebook och Instagram. Vårt arbete är att engagera, inspirera och hela tiden närvara i dialogen bland vår kundkrets. Det har resulterat till möjligheten att förverkliga träffar och möten som lett till förstärkt förtroende och köp av våra produkter. I år presenterar vi Europas största skäggevent - World Beard Day 2016, säger Issar Cerrato från Awesome Project.

Sociala mediebyrån Awesome Project är projektpartner och ansvarar för sociala medier för World Beard Day, ett marknadsföringsprojekt som pågått i drygt 4 månader.

- Några praktiska steg som vi tog för att nå målet med 1000 deltagare, sponsorer, företag i branschen att komma till oss vara att tidigt börja berätta om vad som komma skall. Vi har gjort allt från filmer, fotat och intervjuat aktörer som förstärker om eventet. Vi har också lyft fram många som köpt biljetter och hyllat dem för att visa att det här eventet är för oss som älskar skägg. I snart 100 dagar har vi förberett publiken med en nedräkning i sociala medier, säger Issar Cerrato.

Effekten har blivit att starka influenser i skäggkretsar snabbt tackat ja för att delta och på något hjälpa till. Eventet har delats vidare av flera hundra personer och företag i branschen, och beskrivs som "skäggets nationaldag", "att missa World Beard Day är som att missa sin frus förlossning" och "det bästa på hela året".

- Vi jobbar i en nischad bransch, skäggvård är på väldigt stark tillväxt, och Beardshop var först att plocka upp den trenden i Sverige. Men det är svårt att nå ut till målgruppen i traditionella medier, så vi har valt att helt satsa på relationsmarknadsföring och sociala medier istället. World Beard Day är vårt sätt som webbshop att gå IRL och träffa våra kunder och bli vänner med dem. Den här skäggfesten är till för att hylla våra kunder! säger Karin Fahlström från Beardshop.se, som är projektledare och huvudarrangör för eventet.

Awesome Project filmar och fotar på själva eventdagen, och kommer att livesända klipp via Instagram Stories och Facebook Live. De kommande veckorna sprids bilder och filmer i sociala medier, vilket är minst lika viktigt som arbetet innan eventet. Det är det som lägger grunden för kommande års event!

Hashtaggar för eventet är #wbdsthlm16 #worldbeardday #beardshopse