Skägg intar Stockholm på lördag - World Beard Day firas med skäggparad och Europas största skäggfest!

Pressmeddelande   •   Aug 31, 2018 10:33 CEST

Internationella skäggdagen firas med skäggparad i Stockholm!

På lördag är det internationella skäggdagen, som infaller den första lördagen i september varje år. För fjärde året i rad firas "skäggets nationaldag" med en stor skäggfest i Stockholm, den största i Europa. Ett event som drar skägg och barberare från hela Sverige.

Skäggparaden som inleder festen har tidigare år gett stor uppmärksamhet, både på Stockholms gator och i press. I år avgår paraden från Medborgarplatsen kl 17.00 till Tele2 arena och eventlokalen Colosseum. Drygt 150-200 personer beräknas delta i årets parad. Ansvariga för paraden är Bearded Villains, en skäggklubb med medlemmar från hela Sverige.

- Vi vill med denna parad och fest visa på den gemenskap och brödraskap som skägget medför! Vi ser fram emot årets upplaga av World Beard Day och bjuder in alla med eller utan skägg att göra oss sällskap under denna fantastiska dag i skäggets tecken, säger Lukas Lödesjö från Kiruna, medlem i Bearded Villains Sverige.

Kl 17.30 startar skäggfesten, då är redan lokalen fylld av barberare från hela Sverige som deltagit i Swedish Barber Expo, en inspirationsdag för barberare. Det blir mingel, livemusik med Ulf Nilsson och Linda Varg på scen. Och så ska det så klart tävlas i skägg. Swedish Beard & Moustache Competition 2018 avgörs i fyra klasser: Full Natural Beard, Full Styled Beard, Tight Beard och Styled Mloustache. Det blir även ett barber battle i skäggtrimning, där fyra av Sveriges främsta barberare som representerar Västkusten, Östkusten, södra och mellerst/snorra Sverige samt ett wildcard tävlar om den prestigefulla titeln "Årets barberare 2018".

- Vi har ett unikt event i Sverige. World Beard Day har vuxit till en gemensam dag där barberare, skäggkillar och leverantörer samlas för att lyfta fram skägget och barberarhantverket som. Intresset ökar för varje år och bidrar till en unik sammanhållning där barberare och kunderna möts och skapar en stark community-känsla. Vilket är enormt positivt för utvecklingen av barberarbranschensom är på stark tillväxt i Sverige, säger Karin Fahlström, Barber Supplier Nordic AB och Beardshop.se, projektledare för eventet.

PROGRAMPUNKTER

10.00 - 17.30 Swedish Barber Expo

17.00 Skäggparaden avgår från Medborgarplatsen

17.30 Skäggfesten börjar

18.45 Ulf Nilsson & Linda Varge live

19.00 Bedömning skäggtävling

20.30 Årets barberare 2018

21.15 SM i skägg 208

SKÄGGPARAD

Avgår 17.00 från Medborgarplatsen längs Götgatan till Tele2 Arena.

TID & PLATS

1:a september kl 17.30 - 03.00
Swedish Barber Expo är kl 10-17.30
Colosseum/Tele2 Arena, Arenavägen 75

ARRANGÖRER

Beardshop.se
Barber Supplier

World Beard Day-firandet och Swedish Barber Expo anordnas av Beardshop.se (Grooming AB) och Barber Supplier Nordic AB. Årets skäggfirande sker i Colosseum, under Tele2 Arena, och väntas dra drygt 700 skägg och barberare från hela Sverige. Årets event innefattade en inspirationsdag för barberare och en skäggfest med barber battle och skäggtävling.

För mer information om World Beard Day och Swedish Barber Expo och pressbilder - kontakta:
karin@barbersupplier.se, 08-661 88 28 / 070-685 45 44

Kommentarer (0)