Har du tio kronor över? Stöd Groupons insamling för Syriens barn.

Idag startar Groupons insamling med Rädda Barnen till katastrofdrabbade barn i Syrien. Genom ett enkelt knapptryck kan medlemmar ge sitt stöd och tillsammans bidra till förändring.

Insamlingen ”Hjälp Syriens barn” som startar idag och pågår till den 28e mars är en del av Groupon Grässtrån, Groupons filantropiska verksamhet för kollektiva insamlingsaktioner där medlemmar får information om aktuella välgörenhetsprojekt som behöver stöd för att kunna genomföras och möjlighet att ge sitt bidrag. I insamlingen till Syrienkatastrofen kan medlemmar välja att bidra med 10, 20, 50 eller 100 kronor. Hundra procent av pengarna som samlas in går till Rädda Barnens katastroffond.

- Förutom att vi har de tekniska förutsättningarna och en bred följargrupp vill vi med Groupon Grässtrån möjliggöra för människor att på ett enkelt sätt engagera sig i saker de tycker är viktiga och visa att även en liten individuell insats kan göra skillnad om fler hjälps åt, säger Therese Maurin, ansvarig för insamlingsarbetet.

Syriska barnen förlorar sin barndom
Den 15e mars var det två år sedan konflikten i Syrien startade. Rädda Barnen finns på plats i landet, samt i Libanon, Irak och Jordanien för att möta upp de akuta behoven hos flyktingbarnen och deras familjer.

– Vi ger stöd till barnen för att kunna hantera de traumatiska upplevelserna de varit med om. Vi sätter upp barnvänliga platser och slussar barn med särskilda behov vidare för specialvård och ser till att barnen får gå i skola. Vi delar också ut filtar, mat och varma kläder, säger Jesper Hansén på plats i det syriska flyktinglägret Zaatari i Jordanien.

Rädda Barnen har hittills nått över 240 000 människor Libanon, Jordanien, Irak och i Syrien. Deras team arbetar för högtryck för att möta upp de mest akuta behoven, men det behövs mer resurser och framförallt pengar.

Groupon Grässtrån visar ett nytt sätt att samla din individuella insats och utnyttja det kollektiva inflytandet för att få saker att hända. Med initiativet går Groupon tillbaka till rötterna av sin verksamhet, så som de en gång började i USA genom insamlingsplattformen för lokal välgörenhet, The Point. I USA heter initiativet Groupon Grassroots.