Tema: Tolv meter

Slussen. Förbifarten. Götaälvbron. Tre historiskt stora projekt som alla kommer att pågå de närmaste fem - tio åren. Lägg till det alla kraftverk, infrastrukturprojekt och stora byggnader och alla förstår att Sveriges byggare och grundläggare kommer att ha fullt upp den närmsta tiden.

Med många stora projekt i antågande kommer den Svenska borr- och grundläggningsbranschen att inom en snar framtid vara i stort behov av kraftfulla, stabila och driftsäkra maskiner för borrning av pålar. Dessa pålar kan vara allt från 170 - 1216 mm i diameter och pålen kan vara mellan 3 och 100 meter lång. Många gånger skall många pålar ner i ett begränsat område och då kan man behöva borra i vinkel. Inte sällan är förutsättningarna nere i marken helt eller delvis okända och speciellt i gamla stadsmiljöer är det omöjligt att veta vad som döljs under markytan.

För att klara uppgiften krävs maskiner och utrustning som är specialanpassad för just den här typen av utmaningar och vi på Gruse kan tillsammans med våra leverantörer erbjuda det som krävs.

För Casagrande är 12 meter absolut ingen extrem storlek på en borrigg – faktum är att de har flera maskiner som kan borra 18-metersrör och i något fall ännu mer än så. I bifogad PDF finner du sex olika exempel på borriggar som kan DTH-borra 12-metersrör i olika storlekar och vinklar. Dessa är ett urval på just detta tema och självklart har vi både större och mindre borriggar att erbjuda dig om just ditt företag behöver något annat.

Vi på Gruse hoppas att du, liksom vi, gillar stora maskiner och får en trevlig stund med detta dokument!

• Byggnadsindustrin, branschfrågor

• hütte