Hyrbara elcyklar placerade i Åre under konceptet Guestbike

Lagomt till sportlovsveckorna lanserade företaget Guestbike sin hyrbaserade elcykeltjänst i Åre. Det är världens första mikromobilitetslösning specifikt utvecklad för skidorter, och med Åre som första destination är Guestbikes vision att erbjuda ett hållbart, billigt och smidigt transportalternativ inom skid- och andra turistorter.

Elcyklarna hittas och hyrs genom appen vid samma namn. Varje cykel har en QR-kod som skannas för att låsa upp låset och börja cykla. Kostnaden för att använda tjänsten ligger på 2,5 kr/min, som betalas tills åkturen avslutats.

Den första flottan elcyklar finns utplacerade på sju olika parkeringsplatser, så kallade hubbar. Dessa är Holiday Club, Coop, Stationshuset, Åre Granen, Gästhuset, Åre BnB och House Be. En hyrd elcykel går att lämna tillbaka från samma eller annan hub.

Här finns en videoguide för hur man använder tjänsten.

— Mikromobilitet börjar bli ett viktigt och rimligt alternativ till den egna bilen. Transportfrågan inom turistorter är inte helt enkel — parkering är dyr, kommunaltrafiken är begränsad och gångavståndet ofta stort. Vi tror att Guestbike kommer tillföra många möjligheter inom dessa orter, säger Gueskbikes grundare och VD Eric Ljudén.

Ladda ner appen på App Store eller Google Play.