RUNE HARDERSEN NY VD I GK NORGE

RUNE HARDERSEN NY VD I GK NORGE

Rune Hardersen, 44 år, har rekryterats som ny VD på GK Norge AS, med totalansvaret för verksamheten i bolagen Inneklimat, El, Rör och Säkerhet. Han tillträder tjänsten den 1 maj.

Hardersen är utbildad civilingenjör från NTNU (Norges Tekniska och Naturvetenskapliga Universitet, examensår 2001), och har även en masterexamen i Teknisk Ledning från samma universitet (år 2009). Närmast kommer Rune från en tjänst som chef för Akers startupföretag Nordic MBS. Han har lång och varierande erfarenhet från tjänster i ledande position som innefattar rådgivning och styrelsearbete, bland annat som VD på ÅF i Norge, där han också varit en del av koncernledningen i ÅF-Gruppen.

– Jag är mycket nöjd över att få in Hardersen som ny chef för vår samlade verksamhet i Norge. Rune är en inkluderande, strategisk och resultatorienterad chef med goda värderingar, och med stor kunskap om möjligheter och utmaningar i den norska byggbranschen. Jag är säker på att han kommer att bidra till att förstärka vår position som en ledande teknisk entreprenör och driftspartner, säger koncernchef Kim Robert Lisø.

GK i Norge har omkring 2 200 medarbetare och är, med en årsomsättning på över 4 miljarder norska kronor, en ledande leverantör av teknik i byggnader i Norge. GK har 50 kontor i hela Norge som levererar gröna, smarta och hållbara lösningar inom ventilation, kyla, byggnadsautomation, el, rör och säkerhet.

– GK ska ut på en spännande resa, med tydliga mål om att ytterligare förstärka vårt bidrag att lösa de utmaningar som både Norge och världen står inför när det gäller klimat och hållbarhet. Även om alla just nu fokuserar på att ta sig igenom en krävande pandemisituation och de ekonomiska konsekvenserna av denna, ligger det stora möjligheter framför oss som vi ska arbeta hårt för att förverkliga. Det finns en imponerande god grund i GK:s stolta historia och långsiktigt ägarskap, och ett stort och kompetent team av engagerade chefer och medarbetare. Jag gläder mig verkligen åt att lära känna mina nya kollegor och ta tag i de uppgifter som ligger framför oss, säger Rune Hardersen.

Hardersen kommer att ingå i GK Gruppens koncernledning och rapportera till koncernchefen. Han tillträder sin nya tjänst den 1 maj och kommer att ha sin placering på huvudkontoret på Ryen i Oslo.