Gunnebo Industrier förvärvar Farrell O’Brien Service Ltd

Gunnebo Industrier förvärvar, via sitt irländska dotterbolag Gunnebo Industries Ltd, samtliga aktier i det irländska bolaget Farrell O’Brien Service Ltd, beläget i Dublin. Farrell O’Brien Service, som på årsbasis omsätter cirka 15 MSEK, är ett rent distributionsföretag i Liftingbranschen. Stora produktgrupper är kätting och lyftkomponenter, polyesterband, lyftblock och kranar. ”Farrell O’Brien Service är ett direkt konkurrerande bolag till Gunnebo Industrier med en bra vinstnivå och kommer att komplettera vår existerande verksamhet på ett bra sätt. Förvärvet kommer att innebära tydliga synergieffekter, kostnadsbesparingar samt en förstärkt marknadsföring för koncernens irländska bolag Gunnebo Industries Ltd”, säger Christer Lenner, VD och koncernchef för Gunnebo Industrier. ”Gunnebo Industries Ltd är inne i en positiv trend och förvärvet av Farrell O’Brien förstärker vår utveckling och våra satsningar för framtiden ytterligare”, säger Patrick Doyle, VD för Gunnebo Industries Ltd på Irland. Inkorporeringen av det förvärvade bolaget kommer att gå smidigt. Synergieffekterna är många och dessutom ligger bolaget endast ett hundratal meter från våra lokaler”, avslutar Patrick Doyle. Gunnebo Industrier AB (publ) Information För ytterligare information, vänligen kontakta: Christer Lenner, VD och Koncernchef Gunnebo Industrier AB, tel. 0490-89 111, mobil 0705-91 03 05 Per Olin, Ekonomi- och Finansdirektör, Gunnebo Industrier AB, tel. 0490-89 270, mobil 0705-75 05 37 Johan Holmqvist, Informationschef Gunnebo Industrier AB, tel. 0490-89 310, mobil 0703-38 93 10, eller e-post johan.holmqvist@gunneboindustries.com Gunnebo Industrier AB är en internationell verkstadskoncern med bolag i 13 länder och med ett 50-tal större distributörer/agenter på global basis. Verksamheten omfattar utveckling, tillverkning och marknadsföring av kätting- och lyftkomponenter, fästsystem för byggindustrin, block/system för tunga lyft, slirskydd och teleskopiska stegar. Verksamheten är indelad i tre affärsområden; Fastening, Lifting, och Technical Products (omfattar affärsenheterna Blocks, Non Skid och Telescopics). Gunnebo Industrier arbetar med välkända produkter i etablerade marknadssegment och är ledande inom respektive produkt och/eller marknadsområde. Omsättningen är på årsbasis drygt 1,5 miljarder kronor och koncernen har cirka 1200 medarbetare.

• Nya produkter, tjänster