I oroliga tider vill vi dra oss tillbaka till hemmets oas – och den får gärna gå i grönt.

Badrumstrender 2023: Energieffektiv njutning

Idag skulle många av oss beskriva världen som en orolig plats. Krig, klimatkris och priset på el påverkar hur vi beter oss och hur vi vill ha det i hemmets viktigaste rum.

Hemmets oas allt viktigare

När världen ter sig orolig ökar vårt behov av en stunds vila, ro och avkoppling. Badrummet är inte bara en plats för kropps- och själavård, det är även hemmets enda rum där det faktiskt är ok att låsa om sig. Efter en stressig vardag – eller efter de senaste nyheterna – ska badrummet bjuda på en lugn och skön stund för sig själv, eller på avkoppling och lek med familjen.

Energieffektiv njutning

Den gångna vinterns skenande elpriser gav oss en läxa i resurseffektivitet. Att vi måste förändra våra energivanor är nu mer än en trend, det är bister verklighet. Den goda nyheten är att du inte behöver avstå från ditt sköna badrum, med lite hjälp från Gustavsberg kan du effektivisera det. Vi har varit världsledande inom teknik som sparar vatten, energi och pengar sedan 1970-talet (!). Och ett badrum från Gustavsberg håller i generationer.

”När du väljer Gustavsberg kan du vara trygg med att vi har tänkt på både miljön och din plånbok. Genom att inkludera vatten- och energieffektiva funktioner i våra produkter bidrar vi till en mer hållbar vardag samtidigt som du sparar pengar”, säger Mattias Virsgård, Business Development Sustainability & Solutions, på Villeroy & Boch Gustavsberg.

Minska ditt fotavtryck

Idag är minskat klimatavtryck och mer pengar kvar i plånboken två sidor av samma mynt. Det är bra. Värme och varmt vatten är det som drar mest el i ditt hem och ett relativt enkelt sätt att göra dubbelt rätt är att installera energiklassade blandare och duschtermostater. Energikalkylatorn på gustavsberg.com gör det lätt att räkna på vinsterna. Även intresset för snålspolande toaletter ökar. Med smart spolteknik som Hygienic Flush och med ytbehandlingen Ceramic+ minskar dessutom behovet av starka rengöringsmedel.

Mindre – men inte sämre

2023 är året då vi kompromissar. Vi kan tänka oss mindre – och mindre resurskrävande – badrum, men den estetiska ribban ska ligga högt och funktionen ska vara utmärkt. Här ligger möbelserien Graphic helt rätt i tiden med funktionella kvalitetslösningar och smart förvaring för det yteffektiva badrummet. Även vikbara duschdörrar och ett extremt kompakt tvättställ i serien Artic Small (nyhet!) är lösningar som snålar med ytor.

Grönt och naturnära färger

Som en händelse trendar grönt som badrumsfärg, både på inredningen och med gröna växter och textilier som accenter. De gröna möblerna i Graphicserien är ett både snyggt och funktionellt exempel. Om man räknar bort klassiskt vitt är det fortfarande naturnära färger och naturmaterial som dominerar.

Matt svart det nya svarta

Svart i badrummet är också en trend som håller i sig. Det är inne att stå ut och om ditt badrum går i nedtonat vitt, grått eller beige är det helt rätt att bryta av med svart som lyxig kontrast. Gärna – lite kaxigare – matt svart. Vi rekommenderar en titt på Gustavsbergs svarta duschnyheter och blandare.