Förvaringsmöjligheter är en viktig del i planeringen av ett badrum. Villeroy & Bochs möbelserie Antheus kombinerar smart förvaring med snygg design.

Det här stör vi oss mest på i badrummet..

Fläckar på badrumsspegeln, en tom toarulle eller hår i duschen? Det här irriterar vi svenskar oss mest på i badrummet.

Ett badrum är inte längre bara ett badrum. Moderna svenska badrum kännetecknas av komfort, välmående och flärd. Samtidig är badrummet troligen det rum som mest blir utsatt för människors dåliga ovanor. Badrumstillverkaren Villeroy & Boch Gustavsberg har kartlagt vad som svenskarna mest irriterar sig på i badrummet.

"Badrummet blir ett allt viktigare rum för oss svenskar. Förr var det fort in och fort ut som gällde. Nu är badrummet ett rum för egentid och välmående i en hektisk vardag – och vi svenskar lägger allt mer omtanke och pengar på våra badrum. Men badrummet är också det rum i huset som kanske skapar mest osämja och irritation mellan de som bor tillsammans”, säger Angelica Zwahlen, Kommunikationschef på Villeroy & Boch Gustavsberg.

Byt toarulle – och lägg ner toalettsitsen!

Kanske inte helt förvånande är det en tom toalettrulle som går flest svenskar på nerverna. Det visar en undersökning gjord av YouGov på uppdrag av Villeroy & Boch Gustavsberg. Hela 39% av kvinnorna och 35% av männen tycker att en tom toarulle är det största irritationsmomentet i badrummet.Tittar vi däremot på den klassiska toalettsits problematiken ser vi en stor skillnad mellan könen, där en uppfälld toalettring går 26% av kvinnorna på nerverna, medan enbart 9% av männen störs av detta. Kanske inte heller är helt förvånande dock.

Torka av spegeln, killar!

Cirka var tredje svensk har fingeravtryck och tandkrämsfläckar på spegeln på topplistan över det som de irriterar sig över – kvinnor irriterar sig mer över detta än män - hela 36% av kvinnorna låter kladd på badrumsspegeln gå ut över humöret, medan det är 26% av männen.

UNDVIK FINGERAVTRYCK: Med en matt kant nederst på spegelskåpet kan man enkelt undvika fingeravtryck, något som uppenbart irriterar många både män och kvinnor.

Fy för hår i duschen

Hår i duschen och i handfatet toppar irritationslistan hos båda könen. Men trots att man skulle kunna tänka sig att det främst är kvinnorna som är orsaken bakom håret, så är det faktiskt fler kvinnor än män som irriterar sig på detta, 33% av kvinnorna och 30% av männen. Det kan säkert ha att göra med att många män rakar sig över handfatet.

SMART BOTTENVENTIL: Med Artic bottenventil stoppar du effektivt skräp och hår att komma ner i avloppet, bottenventilen rengörs dessutom både enkelt och snabbt.

Planera för bättre förvaring

Att svenskarna lägger mer tid på badrummet och har blivit lite bortskämda med smarta lösningar kan vi också se i missnöjesstatistiken, där nästan var fjärde svensk irriterar sig på dåliga förvaringsmöjligheter i badrummet. Mest är det dem mellan 18-39 år som irriterar sig över detta.

MER PLATS: Särskilt den yngre generationen önskar sig mer plats för förvaring i badrummet. Förvaring i badrumsmöbeln Graphic.

"Den moderna fastighetsägaren förväntar sig goda förvaringsmöjligheter och utrymmen i badrummet, både för kropps- och skönhetsprodukter och handdukar, men även för olika inredningsdetaljer. Att målgruppen över 50 år är de som minst irriterar sig över dåliga möjligheter för förvaring i badrummet, kan säkert höra ihop med att fler i den målgruppen bror i hus, med större badrum. Mindre badrum har oftast även mindre förvaringsmöjligheter, men lyckligtvis finns det många smarta lösningar även för detta. Vår möbelserie Graphic är ett bra exempel på badrumsmöbler som fokuserar på smart förvaring och nyttjande av små utrymmen", säger Angelica.

Topp 5 irritationsmoment i badrummet:

1.Tom toalettrulle

2.Hår i duschen

3.Fläckar på spegeln

4.Dåliga förvaringsmöjligheter

5.Toalettsitsen är inte nerfälld

Om undersökningen

Informationen i detta pressmeddelande bygger på en undersökning som genomfördes av analysföretaget YouGov i Sverige under perioden 31 januari – 2 februari 2018. Totalt genomfördes CAWI-intervjuer med 1015 personer över 18 år.

Villeroy & Boch Gustavsberg AB är en av Skandinaviens ledande producenter av badrumsprodukter. I koncernen ingår varumärkena VIlleroy & Boch, Gustavsberg och Vatette. Med fokus på det kompletta badrummet tillhandahåller man produkter som t ex WC, tvättställ, blandare, dusch, badrumsmöbler och badkar och installationsmaterial. Gustavsbergsgruppen har i dag cirka 400 medarbetare och omsätter över 1,1 miljard SEK (med tableware och export ännu mera) . Företaget är ett helägt dotterbolag till den tyska koncernen Villeroy & Boch AG och tillhör därmed en av Europas största producenter av badrumsinredningar.

Gustavsberg har en lång tradition, man startade porslinstillverkning redan år 1825. I Sverige har Gustavsbergsgruppen idag produktionsanläggningar i Gustavsberg och Vårgårda, men ingen porslinstillverkning sker längre i Sverige. I Vårgårdafabriken tillverkar man sina blandare och det marknadsledande rörkopplingssystemet Vatette.

Filosofin har sedan starten varit hög kvalitet, god formgivning, tidlös design och innovativa lösningar. Företaget satsar stort på vattenbesparing och miljöarbete. Läs mer på www.gustavsberg.se