Gustavsberg och Tork samarbetar om toaletter i offentlig miljö

Gustavsberg och Tork samarbetar om toaletter i offentlig miljö

Barn som riskerar att få hälsoproblem för att de inte vill besöka skoltoaletterna, larm om ohygieniska sjukhustoaletter – toalettutrymmet har fått uppmärksamhet i media de senaste åren. Nu tar Gustavsberg och Tork ett gemensamt helhetsgrepp och visar goda exempel under Nordbygg 1-4 april på Stockholmsmässan.

Gustavsberg har tillverkat porslin sedan 1825 och är idag ett av Sveriges ledande varumärken inom badrumsprodukter. Nu kombineras Gustavsbergs innovativa lösningar med SCA:s professionella hygienprodukter från Tork i ett samarbete för att visa möjligheterna för bättre toalettutrymmen i offentliga miljöer.

Under Nordbygg, mässan för bygg-, VVS- och fastighetsbranschen, kommer företagen att visa olika typer av toalettutrymmen som utrustats för att erbjuda såväl omtanke som hygiensäkerhet.

– Tork arbetar utifrån olika typer av toalettutrymmen för att hjälpa våra kunder att välja rätt produkter, säger Karin Öjersjö, Regional Marknadsdirektör för Tork på SCA. I samarbetet med Gustavsberg kan vi nu gemensamt visa upp kompletta toalettutrymmen anpassade för olika miljöer. Vi vill göra det enkelt att välja rätt.

Smartare val för en bättre offentlig toalett

Tillsammans kan Tork och Gustavsberg göra det enkelt för arkitekter och inredare att rekommendera rätt produkter till sina kunder.

– Gustavsberg och Tork är två innovativa varumärken som driver utvecklingen framåt inom sina segment, säger Katharina Klotz, Marketing Manager på Gustavsberg. I det här gemensamma projektet visar vi bl a att det krävs kunskap för att skapa ett funktionellt toalettutrymme. Här tar vi hänsyn till allt från behovet av smarta lösningar och energibesparing till kostnadsaspekter.

Kombinerad kunskap

Kunskap om hur toalettutrymmen används i olika verksamheter är grundläggande för produktutvecklingen av både Gustavsbergs och Torks produkter för badrummet. Nedan följer några exempel som kommer belysas på mässan:

Skoltoalett:  I skolmiljön är det viktigt att toalettutrymmet klarar en frekvent användning. Inredningen skall vara både tålig och städvänlig. Studier visar att ju fräschare en skoltoalett hålls desto mindre risk är det för nedskräpning och skadegörelse på inredningen.*

Förskoletoalett: I förskolemiljöer är det viktigt att montera inredningen i rätt höjd så att barnen själva kan nå tvål och papper. Det är också viktigt att handfat och toalettstol är anpassade för mindre barn för att underlätta både för barnen och för personalen.

Sjukhustoalett: Toaletter skall fungera för alla, oavsett funktionsförmåga. Handikappanpassade lösningar med sensorstyrda produkter gör vardagen lite lättare. Toalettutrymmen med färgkontraster för att synskadade lättare skall se dispensrarna är bara några av de smarta lösningar som kommer att finnas med. Andra viktiga aspekter är ergonomiskt formgivna spolknappar och blandarspakar som underlättar för personer med nedsatt rörelseförmåga och muskelstyrka.

För mer information och bilder, välkommen att kontakta:

Kristina Hellner, PR & Communications Manager Gustavsberg

076 -135 83 62

kristina.hellner@gustavsberg.com

* Trendstudie från Tork Februari 2012. Tatort Waschraum; Problematisches Nutzerverhaltenin öffentlichen Waschräumen – Umfang, Ursachen und Möglichkeitender Abhilfe

Villeroy & Boch Gustavsberg AB är en av Skandinaviens ledande producenter av badrumsprodukter. I koncernen ingår varumärkena Gustavsberg och Villeroy & Boch, som har fokus på alla produkter inom badrummet, t ex WC, tvättställ, blandare, badrumsmöbler, badkar och massagebadkar. Företaget är ett helägt dotterbolag till den tyska koncernen Villeroy & Boch AG och tillhör därmed en av Europas största producenter av badrumsinredningar. Läs mer på www.gustavsberg.se