Beige är en kulör med bred palett och som skapar lugn och harmoni.

Gustavsberg presenterar årets färgpalett i samarbete med Daniel Heckscher

Daniel Heckscher var tidigare partner i färgstarka Note Design Studio och är idag frilansande inredningsarkitekt. När årets möbelkulörer ska presenteras har Gustavsberg tagit hans experthjälp för att bjuda alla badrumsbyggare på extra mycket inspiration.

Där man lever det goda livet

För Daniel är badrummet en plats där man ska leva det goda livet: ”Jag vet inte vad alla andra gör, men jag tar gärna ett glas vin i badrummet. Då vill man ha en miljö som bjuder in till det.”

Kulörerna i Gustavsbergs palett – vitt, grått, svart, grönt, peach, och nya beige – är noga utvalda för att kännas rätt under lång tid och går utmärkt att kombinera. Daniel har något inspirerande att säga om dem alla:

Årets nyhet beige funkar till allt

”Att omge sig med beige är som att sätta sig på en sanddyn eller i ett paket nougatglass och bara vara där”, tycker Daniel.

Han beskriver Gustavsbergs senaste kulör som ”helt magisk” och bjuder på konkreta tips varför man ska välja en beige färgskala: Den uppfattas som mjuk och balanserad. Och mer eller mindre alla färger funkar som komplementfärger till beige.

Daniels egen favorit: Peach

Peach är Gustavsbergs mest subjektiva kulör. Den tar för sig och skapar ett badrum med personlighet och värme – och inbjuder till en särskilt inspirerande färgskala:

”Rosa ger ett väldigt brett och fint spektrum att jobba med, där det gulrosa sakta mognar och glider in på aprikos, klarrosa, hela vägen över spektrumet mot bourgognevin och tunga höstlöv.” Ett tips från Daniel: Möt upp den rosa kulören med vackra föremål i rödbrun terrakotta.

Grönt är lugnets färg

Grönt är en färg som ger både lugn och energi. Men det är viktigt med variation, ungefär som i en skog där man träffar på allt från gräsgrönt och mossgrönt till de gröna löven som växer högst upp i trädkronorna. ”Med grönt kan man trycka till med mycket färg”, tipsar Daniel.

Svart, vitt och grått

Svart är dramatiskt, vitt är aldrig fel, och grått andas stabil elegans. Ett badrum ska vara estetiskt hållbart, menar Daniel, och då är ett tips att satsa på grått: ”Vi vet att grått håller över tiden.”

Låt dig inspireras av Daniel

Allt om Gustavsbergs badrumsmöbler, färgpalett och ännu mer inspiration från Daniel hittar du på Gustavsbergs hemsida och i Gustavsbergs möbelbroschyr. Den senare kan du ladda hem här.