Villeroy & Boch Gustavsbergs populära möbelserie Graphic finns nu i trendigt grönt

Nya badrumsmöbler i höstens hetaste trendfärg

Färg är på tapeten som aldrig förr, men när vi ska inreda badrummet väljer vi ofta vita badrumsmöbler, visar en ny undersökning.

– Det har inte funnits tillräckligt med alternativ, menar Angelica Zwahlen, Kommunikationschef hos Villeroy & Boch Gustavsberg, som nu lanserar en ny möbelserie i grönt.

De nya Graphic-möblerna går i grönt, en av höstens största trendfärger. Grönt är dessutom den färg som efterfrågas mest av Villeroy & Boch Gustavsbergs kunder.

– När vi tidigare i år på Nordbygg, Nordens största mässa för bygg- och fastighetsbranschen, frågade vilken färg man helst ville se på en ny badrumsmöbel svarade hela 68 procent grönt. Jag tror att marknaden är mogen för mer färg i badrummet, säger Angelica Zwahlen.

Fler alternativ behövs

Trots att trenden går mot mer färg visar dock en färsk undersökning om badrumsrenovering* att hela 63% av svenskarna fortfarande väljer en vit inredning i badrummet. Angelica tror att en av orsakerna till detta kan vara det relativt begränsade utbudet av kulörta badrumsmöbler.

– Marknaden formligen svämmar över av vita badrumsinredningar. Vitt är ett klassiskt val och kommer alltid att vara populärt, men vi är övertygade om att fler hade valt att sätta färg på badrummet om det hade funnits mer att välja på. Därför lanserar vi nu en grön möbelserie som passar bra ihop med den enkla och avskalade nordiska inredningsstilen, säger Angelica.

Hon tror att allt fler kommer att upptäcka fördelarna med att sätta lite färg på badrummet.

– Den gröna färgen skapar en varm och mysig atmosfär, vilket är precis vad man vill ha i ett rum där man startar och avslutar dagen. Badrummets roll har förändrats en hel del på senare år. Förr var det fort in och fort ut, men i vår hektiska vardag har badrummet blivit en ”fristad”, där vi kan ta hand om oss själva för en stund, säger Angelica.

Ett rum helt i grönt eller en bara en färgklick – valet är ditt

– Med Graphic kan man designa sina badrumsmöbler precis som man vill ha dem. Någon vill kanske ha en grön färgklick i badrummet, medan resten av möblerna går i ljusare färger? Vad sägs till exemplen om en grön kommod ihop vita väggskåp eller gråa förvaringskuber? Det är upp till var och en, säger Fredrik Leander, Produktchef hos Villeroy & Boch Gustavsberg.

För dig som inte är riktigt redo för färg i badrummet, finns Graphic naturligtvis i vitt och i en varm grå färg.

Till badrumsmöblerna finns även ett brett utbud av detaljer som knoppar och handtag i olika färger och material, bland annat mässing, krom, svart och skinn.

Fakta om Graphic

Möblerna i Graphic-serien har nättare mått än de flesta andra badrumsmöbler och är utformade för att ge maximal förvaring på minsta möjliga utrymme. De olika modulerna kan kombineras efter ditt förvaringsbehov och vägg- och högskåpen finns dessutom i två olika djup. Magneter för småprylar, diskreta eluttag och extra förvaringsfack på insidan av dörren i högskåpen, är bara några av alla smarta lösningar i serien. Möblernas luckor finns i grönt, grått och vitt.

* Undersökning genomförd för Villeroy & Boch Gustavsberg av YouGov.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av marknadsundersökningsföretaget YouGov under perioden 20-21 juni 2018. 1014 CAWI-intervjuer gjordes med män och kvinnor över 18 år.

Regioner

Villeroy & Boch Gustavsberg AB är en av Skandinaviens ledande producenter av badrumsprodukter. I koncernen ingår varumärkena VIlleroy & Boch, Gustavsberg och Vatette. Med fokus på det kompletta badrummet tillhandahåller man produkter som t ex WC, tvättställ, blandare, dusch, badrumsmöbler, badkar och installationsmaterial. Gustavsbergsgruppen har i dag cirka 400 medarbetare och omsätter över 1,1 miljard SEK (med tableware och export ännu mera) . Företaget är ett helägt dotterbolag till den tyska koncernen Villeroy & Boch AG och tillhör därmed en av Europas största producenter av badrumsinredningar.

Gustavsberg har en lång tradition, man startade porslinstillverkning redan år 1825. I Sverige har Gustavsbergsgruppen idag produktionsanläggningar i Gustavsberg och Vårgårda, men ingen porslinstillverkning sker längre i Sverige. I Vårgårdafabriken tillverkar man sina blandare och det marknadsledande rörkopplingssystemet Vatette.

Filosofin har sedan starten varit hög kvalitet, god formgivning, tidlös design och innovativa lösningar. Företaget satsar stort på vattenbesparing och miljöarbete. Läs mer på www.gustavsberg.se