Svensk, frostsäker utomhuskran till trädgården

Svensk, frostsäker utomhuskran till trädgården

Alltför många svenskar får en obehaglig överraskning när de sätter på sin utomhuskran för att kunna vattna i trädgården. Kranen har frusit sönder under vintern och i värsta fall har husfasaden skadats. Problemen är lätt att åtgärda genom att välja en frostsäker kvalitetskran framtagen för det bistra, svenska klimatet.

För många villa- och fritidshusägare är tillgång till en närbelägen utomhuskran en självklarhet för att kunna sköta trädgårdsarbete, tvätta bilen, spola av smuts eller ta en svalkande dusch under solheta sommardagar. Idag finns det dock kranar på marknaden som inte är anpassade för den svenska vintern, kranar som riskerar att frysa sönder. Gustavsbergs utomhuskran tillverkas i Sverige och är anpassad för svenska väderförhållanden.

Gustavsbergs utomhuskran är självdränerande, vilket betyder att den tömmer vattnet i röret när den stängs av även om vattenslang är monterad. På det sättet elimineras risken för sönderfrysta rör. Kranen gör att husfasaden skyddas genom att överskottsvattnet i röret töms automatiskt ner på marken istället för att hamna på fasaden och riskera att skada den.

Enkel och snabb installation
Gustavsbergs utomhuskran är enkel att installera och det går snabbt att byta ut en befintlig kran till den frostsäkra kranen. Utomhuskranen finns i två längder 400 mm eller 1000 mm för riktigt tjocka väggar eller valv. Rekommendation är att installationen utförs av en fackman, men även en händig person klarar av installationen. Utomhuskranen är försedd med en gängning som gör det möjligt att koppla till en vanlig utomhusslang, i annat fall finns adaptrar att tillgå på marknaden om man önskar en tjockare slang. Gustavsberg garanterar också att det finns reservdelar till kranen.

Tips

• Du kan välja en kran med fast eller löstagbar nyckel. Vanligast förekommande är en utomhuskran med löstagbar nyckel. Då kan man "låsa" kranen genom att ta bort nyckeln och därmed göra den oåtkomlig för obehöriga. Häng dock nyckeln på en plats där du lätt och snabbt kommer åt den, då den har en förmåga att försvinna.
  • Om du vill byta ut en befintlig kran som har ett 22 mm rör – då låter du det gamla röret sitta kvar. Kapa det i båda ändarna och dra igenom det nya röret som är 18 mm rakt igenom.

Rekommenderat cirkapris för Gustavsbergs utomhuskran (400 mm) inkl moms: 688 kr

För mer information samt bilder välkommen att kontakta:
Charlotte Axelsson, PR & Communications Manager Gustavsberg
Telefon: 08-570 393 54
E-post: charlotte.axelsson@gustavsberg.com

Du kan också söka och ladda ner bilder i vår bildbank:
http://gberg.citat.se/marketstore/.  Sök på Mixer-Outdoor.

Villeroy & Boch Gustavsberg AB är en av Skandinaviens ledande producenter av badrumsprodukter. I koncernen ingår varumärkena Gustavsberg och Villeroy & Boch, som har fokus på alla produkter inom badrummet, t ex WC, tvättställ, blandare, badrumsmöbler, badkar och massagebadkar. Gustavsbergsgruppen har i dag cirka 480 medarbetare och omsätter över 1,2 miljarder SEK. Företaget är ett helägt dotterbolag till den tyska koncernen Villeroy & Boch AG och tillhör därmed en av Europas största producenter av badrumsinredningar. Läs mer på www.gustavsberg.se