Var tredje svensk har drabbats av en vattenskada - Förhindra vattenskador med nya vattenfelsbrytaren

System Vatette lanserar vattenfelsbrytaren som förhindrar vattenskador genom att bevaka hela husets tappvattensystem. Vattenskador är ett vanligt och kostsamt problem. Enligt en färsk undersökning som Villeroy & Boch Gustavsberg har låtit genomföra uppger var tredje svensk att de någon gång har drabbats av en vattenläcka, och en tredjedel av de vattenskadorna har bedömts som omfattande.

- Drygt hälften av alla vattenskador i villor och fritidshus orsakas av kall- och varmvattenrelaterade skador. Med vattenfelsbrytaren kan vi bidra till att färre drabbas av vattenskador, säger Björn Rydetorp, produktchef för System Vatette.

Lika viktig som jordfelsbrytaren för elsystemet

Många vattenskador kan undvikas genom att installera en vattenfelsbrytare. Vattenfelsbrytaren övervakar hela kall- och varmvattensystemet, inklusive ansluten utrustning såsom beredare och diskmaskiner. Den avslöjar inte bara stora läckor, utan även mindre allvarliga läckage i form av rinnande toalettstolar eller droppande kranar. Den upptäcker även de dolda läckagen där rördragningen inte är synlig.

– Vattenfelsbrytaren är en form av försäkring som enkelt och effektivt förebygger en vattenskada. Den stoppar vattentillförseln vid läckor och fungerar på samma sätt som en jordfelsbrytare på elsystemet, säger Roger Andersson, chef skadeförebygg på Dalarnas Försäkringsbolag, ett av Länsförsäkringsbolagen.

60 000 drabbas varje år

Varje år drabbas omkring 60 000 hem av en vattenskada. De kan vara kostsamma och besvärliga för den som drabbas. Varje skada innebär också en stor miljöpåverkan genom koldioxidutsläpp som sker vid sanering, transporter och återuppbyggnad av ett skadat utrymme.

– Vatette vattenfelsbrytare kan identifiera både stora flödesläckage och små droppläckage. Vid detekterat läckage larmar vattenfelsbrytaren och stänger av vattentillförseln, den är dessutom väldigt användarvänlig säger Björn Rydetorp.

Vattenskador vanligast i köket

Antalet vattenskador i kök ökar och är nu fler än våtrumsskadorna. En av anledningarna är att det idag finns allt mer utrustning i köket som ansluts till tappvattensystemen. Kyl och frys med inbyggd ismaskin och kolsyrat vatten är exempel på nya typer av riskfyllda installationer.

Många skador orsakas av rör som är gamla och slitna. Men även nya installationer läcker, därför fyller en vattenfelsbrytare en lika viktig funktion i nya som gamla hus.

– Vatettes vattenfelsbrytare är intressant. Inte bara för att själva produkten har ett högt fokus på användarvänlighet, utan även för att ett i VVS-branschen välkänt varumärke kommer in i denna produktgrupp. Vi tror att det kommer vara en av framgångsfaktorerna för att öka kännedom om just vattenfelsbrytare inom VVS-branschen, avslutar Roger Andersson.

3 tips för att förebygga vattenskador

1. Installera en vattenfelsbrytare som regelbundet kontrollerar ditt tappvattensystem inklusive all inkopplad utrusning och som stänger av vattnet vid ett detekterat läckage.
  2. Om du inte har en vattenfelsbrytare, stäng alltid av huvudkranen när huset står tomt mer än ett dygn. Låt gärna en granne eller anhörig att titta till din bostad om du reser bort.
  3. Tänk på att alltid använda och installera provade och typgodkända produkter och anlita auktoriserad VVS-installatör.

Fakta om undersökningen

Undersökningen har genomförts av marknadsundersökningsföretaget Novus under perioden 22-29 oktober 2015. 1019 respondenter svarade på undersökningen i Sverige. Urvalet är kvinnor och män i åldern 18-79 år. Urvalet är representativt för parametrarna kön, ålder och region.

Villeroy & Boch Gustavsberg AB är en av Skandinaviens ledande producenter av badrumsprodukter. I koncernen ingår varumärkena Gustavsberg och Villeroy & Boch som har fokus på alla produkter inom badrummet, samt installationsprodukter för VVS-proffs under varumärket System Vatette. Gustavsbergsgruppen sysselsätter idag ca 400 medarbetare. Företaget är ett helägt dotterbolag till den tyska koncernen Villeroy & Boch AG och tillhör därmed en av Europas största producenter av badrumsinredningar. Läs mer på www.gustavsberg.com