Arbete i Gustavsbergs porslinsfabrik. © Villeroy & Boch Gustavsberg AB.

Badrum för alla! öppnar på Gustavsbergs Porslinsmuseum den 3 juni

Utställningen Badrum för alla! handlar om badrummets historia och resan från ”Lort-Sverige” till designade badrum för alla. Den följer utvecklingen under 1900-talet, hur industridesignen växte fram och produktionen av sanitetsporslin startade i Gustavsberg. Utställningen ger inblickar i designprocessens steg från idé till verklighet, där ergonomi och materialkunskap är viktiga komponenter.

Idag är badrummet mer än en självklarhet i hemmet. Det är ett rum för skönhetsvård, hygien, välmående och inte sällan en statusmarkör i valet av material och inredning. Det är också platsen för egen tid i hemmet, bakom låst dörr. Men det var först på 1950-talet som badrum blev standard i de svenska hemmen. Innan dess var Sverige relativt smutsigt och underutvecklat när det kom till rumslösningar för sanitet och hygien, långt ifrån skandinaviskt ljust, rent och fräscht. Så hur gick vi från ”Lort-Sverige” till designade badrum för alla?

I utställningen lyfts badrummets historia fram genom föremål från Gustavsbergssamlingen och inlånade objekt och det går att följa 1900-talets utveckling och industridesignens framväxt i en av Nordens främsta porslinsfabriker. Porslin har tillverkats på platsen sedan 1825, efter engelskt manér. När Kooperativa Förbundet köpte Gustavsbergs porslinsfabrik 1937 inleddes en modernisering av fabriken. Utöver hushållsporslin och konstgods påbörjades produktion av sanitetsporslin. Tio år senare blev formpressade plåtbadkar resultatet av ett unikt samarbete med den amerikanska bilindustrin, och föremål i formgjuten plast tar också plats i produktion.

Kooperativa Förbundet var en viktig aktör i uppbyggnaden av folkhemmet och den svenska välfärden. Målet var att göra hem funktionella, ljusa, hygieniska och för alla. Att utrusta hushåll med toaletter och handfat var ett viktigt led i att höja levnadsstandarden i Sverige, som på 1930-talet var en av Europas lägsta. Handfat med rinnande vatten, som tidigare varit en lyx för några få, blev standard för alla.

Utställningen ger inblickar i designprocessens steg från idé till verklighet, där ergonomi och materialkunskap är viktiga komponenter. Genom dåtidens produktreklam, ofta med en humoristisk tvist, presenteras också nyheter och trender, i både blått, brunt, orange och vitt.

Utställningen Badrum för alla! – industridesign från Gustavsberg visas på Gustavsbergs Porslinsmuseum 3 juni 2023–28 april 2024.

Press som ska recensera eller rapportera om utställningen kan boka en separat visning genom att kontakta press@nationalmuseum.se.

För pressinformation
Hanna Tottmar, pressansvarig, press@nationalmuseum.se, 08-5195 4400

Gustavsbergs Porslinsmuseum är en keramisk skattkammare med omfattande samlingar från Gustavsbergs porslinsfabriks 170-åriga verksamhet. I utställningarna visas såväl unikt konstgods som otaliga kända och okända exempel på bruksporslin, alltifrån starten 1827 till 1993 då den stora hushållsporslinsfabriken lades ned. Gustavsbergs Porslinsmuseum drivs av Nationalmuseum och utställningsverksamheten stöds av Gustavsbergs Porslinsmuseums Vänner.