Foto: Anna Danielsson/Nationalmuseum och Nationalmuseum/Gustavsbergs Porslin AB

Nytt att se på Gustavsbergs Porslinsmuseum och utställningen Lisa Larson förlängd

Idag släpps biljetterna till Gustavsbergs Porslinsmuseum som öppnar för besökare den 9 april. Under tiden som museet har varit stängt har ytterligare föremål installerats i den stora samlingen. Den tillfälliga utställningen om Lisa Larson förlängs till den 12 september.

Den 9 april öppnar Gustavsbergs Porslinsmuseum efter att ha varit stängt sedan november. Museet kommer att öppna i sin helhet, både samlingsutställningen och den tillfälliga utställningen Lisa Larson. Verksamheten har anpassats efter Folkhälsomyndighetens föreskrifter för museer, bland annat med ytterligare begränsningar i besökarantal räknat på 10 kvadratmeter per person.

Under tiden som museet har varit stängt har fler montrar med föremål från Gustavsbergssamlingen installerats. Totalt har det tillkommit 22 montrar med mer än 750 nya föremål som går att se när museet öppnar igen. Samlingsutställningarna berättar om Gustavsbergs porslinsfabriks mer än 170 år långa historia: om föremålen som skapades, om människorna som var verksamma där och om den roll i samhället som fabriken kom att spela.

Den tillfälliga utställningen Lisa Larson öppnar också den 9 april och förlängs fram till den 12 september. Lisa Larson är en av Sveriges mest kända keramiker och hennes figuriner är säkert några av de mest folkkära. Hennes adventsbarn och katter pryder många hem. Utställningen omfattar cirka 200 föremål varav merparten är från konstnärens tid på Gustavsbergs porslinsfabrik 1954–1980.

Biljetter till Lisa Larson går att förboka men det går även att köpa biljett på plats. De första biljetterna släpps den 23 mars och sedan två veckor i taget via museets webbplats.

Publika program i form av föreläsningar och guidade visningar är tills vidare fortsatt inställda. Museet utvecklar därför ett digitalt program av föreläsningar, kurser och filmade visningar.

Hanna Tottmar, pressansvarig, press@nationalmuseum.se, 08-5195 4400

Gustavsbergs Porslinsmuseum är en keramisk skattkammare, med omfattande samlingar från Gustavsbergs porslinsfabriks 170-åriga verksamhet. I utställningarna visas såväl unikt konstgods, som otaliga kända och okända exempel på bruksporslin, alltifrån starten 1827 till 1993, då den stora hushållsporslinsfabriken lades ned. Gustavsbergs Porslinsmuseum drivs av Nationalmuseum. Utställningsverksamheten stöds av Gustavsbergs Porslinsmuseums Vänner.