Bild: (med tillåtelse från Almi) Joachim Karlsson, vd Almi Invest och Maria Barklund, grundare Videm

Videm vann 2022 års Almi Pitch i Åre Business Forum!

Åre Business Forum som hölls den 30 mars-1 april 2022 bjöd på en rysare när forskningsbaserade bolaget VIDEM i hård konkurrens tog hem vinsten i Almi Pitch 2022 - och därmed också pitchpriset på 100 000 kronor. Bolaget som till slut vann investerarnas och publikens hjärta har som affärsidé att utveckla ett patientnära diagnostikverktyg för snabb och superkänslig diagnostik av infektionssjukdomar. GU Ventures, som har varit med och investerat i VIDEM, gratulerar bolaget för detta fina pris och erkännande.

Videm var ett av de tio bolag som fick möjligheten att pitcha sin affärsidé på stora scenen inför en kunnig och kapitalstark investerarpanel på Copperhill i Åre. Deltagande bolag fick också värdeskapande återkoppling på sina pitchar och bedömning av affärsidéns potential.

Verktyget som utvecklas i ett forskningssamarbete med Chalmers, Uppsala Universitet, RISE, KI och SciLifeLab, är litet och portabelt som ska ge en snabb och mer exakt diagnostik av infektionssjukdomar som kan göras på vårdcentralen eller i hemmet. Provsvaren tar under en timme till skillnad från dagens provtagningar som tar flera dagar, vilket möter framtidens behov för en billigare, bättre och mer effektiv vårdlösning som kan vara med att förebygga smittspridning.

"Jag är så glad för vinsten, idag vann hälsan! Hotet med antibiotikaresistens och globala pandemier är större än någonsin samtidigt som dagens diagnostik av infektioner med snabbtester är opålitliga. Vår målsättning är att revolutionera testindustrin och på sikt rulla ut detta globalt", säger Maria Barklund, medgrundare och VD Videm.

Maria berättar också i ALMIs pressmeddelande att hon fick bra feedback kring affärsmodell och "go to market" från den erfarna investerarpanelen. Nästa steg i bolagets utveckling är produktutveckling, pilotstudier och att rekrytera en "embedded systems engineer" och därför blir denna vinst ett bra steg i att få investerarna intresserade till den kommande investeringsrundan.

-"Vi gratulerar VIDEM till denna välförtjänta vinst! De har ett starkt team i ett spännande bolag med stor framtida potential", säger Helena Ströberg, affärsutvecklare GU Ventures, som tillsammans med Sahlgrenska Science Park stödjer och coachar bolaget.

Om VIDEM

VIDEM är ett svenskt bioteknikföretag med ett grundarteam av innovatörer från fyra nationaliteter som delar passionen och engagemanget för att ge mänskligheten tillgång till överlägsna diagnostiska lösningar. Målsättningen är att förbättra livet för många, förhindra spridning av infektioner och global antimikrobiell resistens.

För mer info: https://www.videm.se/

Om Almi Invest

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. De gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3,5 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 660 startups. Deras bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen och delfinansierat av EUs strukturfonder.

För mer info: https://www.almi.se/almi-inves...

Helena Ströberg

Business Development, GU Ventures +46 (0) 72 - 577 04 51