GWO återkommer med höstens utsålda succé Ohh! Monica!

Under hösten 2010 hade Göteborg Wind Orchestra premiär för konserten ”Ohh! Monica!” – en hyllning till Monica Zetterlund tillsammans med solisten och jazzsångerskan Rigmor Gustafsson. Nu återkommer GWO med fler föreställningar av denna efterfrågade och utsålda konsert.

Låtar som "Monicas vals", "Att angöra en brygga" och "Sakta vi gå genom stan" har blivit klassiska evergreens och Monica Zetterlunds roller i "Utvandrarna" och "Äppelkriget" är en del av den svenska filmhistorien. Lägg därtill revyer, shower och samarbeten med världens allra främsta musiker och artister. Med närmare 50 år som sångerska och skådespelerska blev Monica Zetterlund en mycket folkkär artist.

Rigmor Gustafsson har besökt Göteborg Wind Orchestra flera gånger tidigare, och vi kan inte säga annat än att vi är mycket glada och stolta att en av Europas mest firade jazzsångerskor vill göra denna hyllning till Monica Zetterlund tillsammans med GWO, med helt nyskrivna arrangemang för orkestern.

Rigmor tog steget från Värmlands skogar till New Yorks asfaltshetta för att så slå ned bopålarna i Stockholm och hon vänder blicken allt oftare mot utlandet. Inte så att Rigmor Gustafsson tänker flytta, däremot är hon den svenska jazzsångerska som ligger närmast ett internationellt genombrott.

Sedan några år tillbaka hör hon till det tyska skivbolagets ACT:s stall där hon har gjort fem storsäljande plattor, nu senast "Calling you" tillsammans med radio.string.quartet.vienna. Hennes plattor brukar gå rätt upp i topp på försäljningslistorna och de tre första har samtliga sålt guld, något som är unikt på den svenska jazzscenen!

Dirigenten Josef Rhedin besöker i denna konsert GWO för första gången. Han är erkänd som en av de mest spännande dirigenterna inom musikal och crossover-produktioner i Sverige.

Ohh! Monica!
Göteborg Wind Orchestra

Rigmor Gustafsson, sång
Josef Rhedin, dirigent
Kronhuset
Torsdag 3/2 kl 19.00
Fredag 4/2 kl 19.00
Lördag 5/2 kl 15.00 och 19.00

GWOs hemsida: www.gwo.se

För mer information eller recensionsbiljetter kontakta:
David Fredlund

Göteborg Wind Orchestra
Mobile: +46 704 718236

david.fredlund@gwo.se

Göteborg Wind Orchestra  bildades i sin nuvarande form 1992 och är en av Sveriges få professionella blåsorkestrar. Verksamheten finansieras främst av Göteborgs Kommun och Statens Kulturråd. Orkestern har sina rötter i Göteborgs Spårvägars Musikkår från 1905 och hette mellan 1992 och 2007 GöteborgsMusiken. Orkesterns hemvist är Kronhuset i Göteborg där offentliga konserter ges i abonnemangsserien varje år. Till detta kommer skolkonserter, gästspel, utomhuskonserter mm.

• Musik