Högaktuella appen som ger dig säkerhet och trygghet på resan

Händer det något som äventyrar din säkerhet och trygghet när du är på resa är det livsviktigt med snabb och relevant information. Den får du om du har appen Safeture nedladdad i mobilen.

130 människor miste livet i terrordåden i Paris förra året. 49 dog vid skjutningen på en nattklubb i Orlando i juni. Den 14 juli hände det igen, i Nice mitt under det franska nationaldagsfirandet.

Känner du dig otrygg inför din resa finns det en app som gör att du i alla fall inte riskerar att missa någon nödvändig information kring din säkerhet. Safeture förser användaren med lokala nyheter och varningar, och skickar SMS i realtid om eventuella hot och incidenter. Safeture ger dig också tillgång till nödvändig, lokal säkerhetsinformation som till exempel lokala nödnummer, var du än befinner dig.

Men det behöver inte handla om fullt så dramatiska händelser som terrordåd och tsunamis. Det finns andra mer vardagliga händelser som kan äventyra din trygghet när du är på resande fot. Flygstrejker, olyckor, virusutbrott, fotbollsupplopp. Eller för den delen ett elakt skrubbsår som gör att du måste uppsöka närmaste sjukhus.

– Om något oväntat sker ska Safeture-användarna vara först med att veta och få råd om hur man bör agera, säger Andreas Rodman, VD på Lundaföretaget Global Warning System.

Safeture samlar in information från en mängd instanser; media, myndigheter, smittskyddsinstitut, seismologiska institut. Appen användes i samband med terrorattackerna i Paris förra året, där de som hade Safeture och befann sig i riskområdet snabbt fick meddelanden med information om attackerna och vilka platser som borde undvikas. Extremväder och kraftiga trafikstörningar är annat som användaren uppmärksammas på.

– Vi finns för att hjälpa människor. När man är ute och reser bidrar vi till att man kan känna sig tryggare, säger Andreas Rodman.

Inte bara den resande har användning av Safeture. De nära och kära som är kvar hemma kan via appen hålla sig uppdaterade om sådant som händer på resmålet. Det går rentav att följa en persons väg hem från nattklubben i en stad långt borta, om den funktionen är aktiverad.

– Dessutom kan appen vara till stor hjälp för företag som har många anställda som reser ute i världen. Via Safeture kan personalen hemmavid snabbt få tillgång till information och agera om någon incident inträffar.

Inför OS i Rio har Global Warning System släppt en uppdaterad och specifik version av sin säkerhetsapp:

– Inför OS har vi tillsatt dedikerade resurser med professionella analytiker som bevakar alla händelser inför, under och efter spelen. Appen kommer att ha specifikt innehåll framtaget för Rio-området, säger Andreas Rodman och tillägger att 10 000 användare som laddar ner appen inför sin Brasilienresa kommer att få använda den gratis i samband med de olympiska spelen.

Global Warning System - fakta

Lundaprofessorn Lars Lidgren ligger bakom affärsidén, som bygger på hans reflektioner efter tre dramatiska händelser under 2000-talet; SARS-epidemin, Tsunamikatastrofen och terrorattackerna i Mumbai.

Bolaget bildades 2009 och har idag 14 heltidsanställda, plus ett antal konsulter och timanställda. VD är helsingborgaren Andreas Rodman. Den första versionen av appen Safeture lanserades 2012. 2014 fanns den tillgänglig för privatpersoner.

2015 vann GWS den prestigefyllda utmärkelsen Red Herring Top 100 Europe Award. Samma år etablerades försäljningskontor i Kuala Lumpur och Brasilien.

Visionen är att erbjuda alla personlig trygghet med hjälp av modern teknologi.

Olika samarbeten har gjort att Safeture fått snabb spridning i världen. Bland annat erbjuder ERV, reseförsäkringsdivisionen inom ERGO, appen till försäkringstagare i mer än 20 länder. På hemmaplan signerade man nyligen ett avtal med Resia. Andra stora partners är ACASIA och Optima.

Läs mer på www.globalwarningsystem.com. Där finns också tillgång till fler bilder.

Kontakt

Andreas Rodman, CEO, andreas.rodman@globalwarningsystem.com, telnr +46 708 10 13 16
Johan Tinnerholm, COO, johan.tinnerholm@globalwarningsystem.com, telnr +46 706 43 24 10

• Crises, Incident

• safeture
  • gws
  • global warning system
  • andreas rodman

Om GWS Production AB och Safeture

GWS, Global Warning System, grundades 2009 efter erfarenheter från en global SARS-epidemi, tsunamin i Indiska Oceanen 2004 och terrorattacken i Mumbai. Bolaget erbjuder en mobilbaserad, personlig säkerhetstjänst, Safeture, för att skydda resenärer genom att i realtid spåra och ge information om katastrofer och andra hot som kan påverka människor på resa. Systemet består av olika tjänster som levereras genom resenärens mobiltelefon och tillhandahålls både till företag – Safeture Pro, och till privatpersoner - Safeture.

GWS aktie är listad på Nasdaq First North Stockholm. Sedermera Fondkommission är Certified Adviser.