Kommunens julgåva till anställda uppskattas även av lokala småföretagare

Nyföretagandet lever i Huddinge, trots corona-kris. Huddinge Kommuns julgåva till sina anställda: ett presentkort på 500 kr hos valfritt lokalt företag, är ett bra sätt att uppmuntra handel inom det lokala näringslivet anser det nystartade företaget Gyllene Tråden AB i Fullersta.

Gyllene Tråden AB startades av Sofia Färnström i oktober 2020. Verksamheten kretsar kring maskinbrodyr och textilhantverk. Från en liten verkstad i Fullersta-radhuset designar, producerar, säljer och distribuerar Gyllene Trådan broderade textilprodukter så som servetter, handdukar, julstrumpor och dukar. Ofta med egendesignade mönster, kundernas namn eller monogram.

"Planen är att först inrikta sig på konsumentmarknaden och utveckla produkter och försäljningskanaler riktade mot privatpersoner. Här tror vi att hantverksmässiga produkter inom hemtextil med skandinavisk känsla kommer fungera bra. Vår ambition är att skapa bra, hållbara och vackra produkter som motvikt till massproducerat och opersonligt. Vi vill att våra kunder ska uppleva stort värde av produkterna och känna det meningsfulla i att handla småskaligt och hållbart. Eftersom vi är ett litet företag kan vi ha desto högre flexibilitet och erbjuda mer anpassade tjänster och personliga varor. Nästa steg blir att  gå mot föreningslivet och företagsmarknaden. Där vill vi erbjuda kvalitativa profilprodukter till idrottsföreningar, medlemsorganisationer och företag", säger Sofia Färnström.

Största investeringen för Gyllene Tråden var en större professionell brodyrmaskin från Boråsföretaget Indukta AB.

"Största fördelen med den här maskinen är att man enkelt kan utföra små personliga jobb till privatpersoner, men även kan ta sig an större företagsjobb".

Huddinge Kommuns initiativ att tacka sina medarbetare med presentkort i det lokala näringslivet erbjuder är en positiv gest till nystartade företag som Gyllene Tråden. Den alldeles nyöppnade webbshoppen erbjuder nu flertalet produkter och kunderna kan välja mellan fraktfri upphämtning i Fullersta eller leverans med PostNord. Nu i pandemin vill många undvika trängsel i butiker och då kan det kännas skönt att handla via en webbshop men ändå gynna det lokala företagandet. Presentkortet som Huddinge Kommun delar ut måste lämnas fysiskt till företaget vid användandet, men det går alltid att ordna på något sätt som är smittsäkert, säger Sofia som lägger till: "Dessutom har kommunens anställda lång tid på sig att lösa in presentkortet så ingen ska känna sig stressad att använda det".

Gyllene Tråden - Maskinbroderi och textilt hantverk