Exklusiv intervju med IFBB PRO League atleten Samir Troudi

Exklusiv intervju med IFBB PRO League atleten Samir Troudi

Samir Troudi har tävlat i bodybuilding sedan 2005. Sedan 2016 har han tävlat som proffs i IFBB PRO League och har bland annat tävlat i Arnold Classic och Mr Olympia som är de två största tävlingarna i proffsligan. Som amatör tävlade han i över 30 tävlingar, där han vann 12 av dem och placerade sig på pallen i över 20 stycken. Samir har varit en officiell brand ambassadör för Gymleco sedan början av 2021. Vi träffade Samir för att ta reda på mer av hans träning och planer framöver.

Vem är du för dem som inte vet?

Jag är född och uppvuxen i Uddevalla, en liten stad på västkusten, strax norr om Göteborg. Jag har hållit på med idrott i hela mitt liv och alltid varit en tävlingsmänniska med en förkärlek till utmaningar i alla dess former. Året jag skulle fylla 20 så hade jag fått lite extra fritid pga att vårt Neo-Metalband hade splittrats. Jag bestämde mig då för att börja träna på gym. Mest för att förbättra min hälsa och gå ner lite i vikt.

Jag upptäckte ganska snabbt att jag fick bra resultat och blev ganska förälskad i själva träningen och tävlingsmomentet det innebar att ständigt försöka bli starkare och lyfta tyngre.

Jag började läsa tidningen B&K, som nuvarande BODY magazine hette på den tiden, för att få kost och träningstips. De hade en fototävling varje år där man kunde skicka in bilder på sin fysik och få den bedömd. Jag deltog i den tävlingen 2004 efter att ha tränat i drygt ett år och efter en del positiv kritik tog jag även beslutet att året efter tävla på riktigt. Jag debuterade i -70kg Jr, vägandes 65kg på Decembercupen i Lund följt av Luciapokalen veckan efter i Göteborg. Det slutade med vinst på båda tävlingarna och efter det var jag fast.

Idag bor jag delvis i Sverige och delvis i Dubai. Jag är gift med en underbar tjej, Emma, som jag träffade på FIBO i Tyskland för ganska exakt 10 år sen. Tillsammans har vi en dotter, Indra, på 3-år. Jag tävlar som proffs i IFBB PRO League i klassen 212 lbs och arbetar även som coach, personlig tränare och online coach. Ett jobb där jag mestadels hjälper vanliga Svenssons till ett bättre hälsosammare liv.

Hur förbereder du dig inför en tävling?

Jag tränar hårt året runt och äter ganska bra och hälsosamt även under de perioder jag inte har någon tävling i sikte men jag brukar börja dieta inför tävling och skärpa kosten till 100% ca 4 månader innan, lite beroende på utgångsläget. Då ökas även mängden fettförbrännande cardiovaskulär träning i syfte att bli så "hård" i fysiken som möjligt.

Hur kommer det sig att du samarbetar med Gymleco?

Jag har alltid använt mig av Gymlecos utrustning i min träning från den dagen jag satte min fot på ett gym och har även alltid sökte mig till gym som har haft maskiner från Gymlecos sortiment. På senare år, efter flytten till Dubai, har jag aktivt promotat för att gymmen här ska ta in Gymlecos utrustning. I samband med det har jag även varit i kontakt med Gymleco och vi har gemensamt insett att ett samarbete kunde vara gynnsamt för båda parter.

Gymleco är för mig synonymt med kvalitet och funktionalitet och ingen är gladare än mig än att få representera ett så starkt varumärke inom träningsindustrin.

Vad har du för tips till de som vill börja tävla?

• Sök dig till likasinnade och lär dig så mycket du kan om träning, anatomi, kost och supplementering.
  • Första gången är alltid för att lära sig.
  • Ta gärna hjälp av någon erfaren i branschen. Coach, vän eller någon annan i din närhet.
  • Vänta inte för länge med din första tävling. Doppa fötterna och känn efter hur det känns.

Vad är nästa tävling och hur kan man följa dig där?

Just nu förbereder jag mig inför två stycken tävlingar i maj: Indy Pro och New York Pro. Två stycken kvaltävlingar till Mr Olympia.

Följ mig gärna på mina sociala medier:
Instagram: SamirTroudi_Son_Of_Sahara
Facebook: Samir Troudi
YouTube: www.Youtube.com/Mosbrecka
www.SamirTroudi.com

Om Samir:

Namn: Samir Troudi

Ålder: 37 år

Bor: Dubai/Sverige

Favoritmat: Sushi och hamburgare

Favoritcheat: Svenskt lösgodis och glass

Familj: Har en fru som heter Emma och tillsammans
har de en dotter på 3 år som heter Indra.

Tränat: Sedan 2003

Tävlat: Sedan 2005