Det svenska damlaget tog EM-guld.

1 guld och 2 brons till Sverige på EM i truppgymnastik

Det blev en spännande tävlingsdag från start till slut när EM i truppgymnastik avgjordes i Luxemburg. Sverige genomförde en fin tävling och tog tre medaljer av tre möjliga.

Brons till Sverige i mixedklassen
Dagens EM-finaler inleddes med mixedtävlingen. Det svenska mixedlandslaget startade sin tävling lite skakigt i tumbling och i trampett, som var andra gren, blev det tyvärr kostsamma missar på likavarvet. Men laget kom tillbaka och avslutade med ett strålande fristående som resulterade i brons för Sverige med totalpoängen 52.750. Guld gick till Storbritannien, det första seniorguldet i historien för landet, och silver till Danmark.

- Vi hade väldigt bra pepp i laget idag, sen blev det några missar på tumbling som påverkade oss lite även om det fortfarande kändes som att vi kunde komma tillbaka. Men på trampett hade vi lite för stora missar för att vi skulle kunna hämta upp det även om vi avslutade bra i fristående. Vi hade otur idag helt enkelt, säger Albin Eriksson i mixedlaget efter tävling.

Guld till damerna
De svenska damerna fick en lysande start på sin EM-final i tumbling och fortsatte sedan med en magisk trampett. Det fanns inget som kunde stoppa de svenska damarena från att genomföra en strålande tävling, och laget avslutade med ett mycket fint och synkat fristående. Totalpoängen blev 55.100 vilket räckte till guld med god marginal före tvåan Island och trean Danmark.

- Dagen har varit helt fantastisk! Det var ett lite tufft kval med skadan vi hade på tumbling, men vi har hela tiden sagt att vi gör detta tillsammans för vår lagkompis som skadade sig. Vi har påmint varandra om att vi ska gå in och ha kul på golvet, vi gör detta tillsammans och vi gjorde precis det vi skulle göra idag, säger Emma Appell som är särskilt nöjd med att laget klarade handståendet i fristående i både kval och final.

Herrlaget slutade på bronsplats
    Fyra dagar av tävlingar i truppgymnastik avslutades med en imponerande herrtävling där alla lag visade upp volter med hög svårighet. De svenska herrarna fick en drömstart i tumbling där man belöndas med höga poängen 21.750, exakt samma poäng som Danmark i redskapet. Fristående var nästa gren där Sverige strålade och inför det sista och avgörande redskapet var kampen om guldet helt öppen. Tyvärr blev det lite för många missar för Sverige och laget slutade på bronsplats med poängen 58.200. De danska herrarna tog guld och Norge knep silver.

- Tävlingen över lag tycker jag att vi ska vara väldigt nöjda med. Vi gjorde en jättebra prestation på både tumbling och fristående, men trampett blev inte riktigt som vi tänkt oss. Vi gick för guldet, tyvärr gick det inte den här gången. Men jag är fortfarande nöjd med hur laget har jobbat tillsammans fram mot det här och den nivå vi lyckats hålla hela vägen, säger Albin Lundin från det svenska herrlaget.

Förbundskapten Tova Sörén sammanfattar mästerskapet.

- Mästerskapet som helhet tycker jag har varit jättebra. Det har varit spännande tävlingar och hög nivå, alla länder har höjt sig och det är kul att det blir en fajt om medaljerna. I den svenska lagen och mellan de svenska lagen har stämningen varit helt fantastisk och vi åker här ifrån med sex medaljer av sex möjliga.

Tre svenskar i all star laget
      Under EM utses även ett All Star Team bestående av 12 gymnaster som tillsammans skapar ett ”dream team”. Tre svenska gymnaster ingick i årets all star lag:

Agnes Arvidsson, tumbling
      Albin Eriksson, fristående