700 svenska gymnaster till Gymnaestradan i Lausanne 9 - 16 juli

Gymnaestradan är ett av världens största och nästan obeskrivliga idrottsevenemang - helt utan tävling. 2011 går Gymnaestradan i Lausanne den 9 - 16 juli. 700 svenska gymnaster och ledare deltar. Under en hel vecka ska de tillsammans med tjugotusen andra gymnaster från 55 länder se och själva genomföra gymnastikuppvisningar på gator, torg och hallar. Från Sverige deltar 15 trupper som ska göra egna uppvisningar. De flesta från Skåne, Småland, Västernorrland och Stockholmsområdet.

Sverige värd för Nordisk Afton med utsåld show: The Changeling

Särskilt stolta är vi över att Sverige denna gång också är värd och ansvarig för en stor publikshow, Nordisk Afton. 4000 platser finns och det är i princip utsålt! I denna show deltar inte bara svenska gymnaster utan även gymnaster från Danmark, Norge och Finland. Allt samordnat av svenska teamledare och koreografer och till viss del koordinerat och repeterat online. Showen, The Changeling, utgår från nordisk mytologi om bortbytingen.  Se en 'reklamfilm' om showen.

Världens största flashmob?

Årets Gymnaestrada lanserar också något helt nytt: en flashmob! Vill det sig kan det bli en av världens största flashmobs med sådär 20 000 samtidiga genomförare. Dansen är utskickad sedan länge...

Svenska i toppen av arrangemanget

Sverige har tunga traditioner när det gäller Gymnaestradan. Ursprunget är de s k Lingiaderna i Sverige. Vi stod också för värdskapet i Göteborg 1999. Dessutom är det en svenska som har det yttersta ansvaret för Gymnaestradan 2011: Margaret Sikkens Ahlquist (ordförande i Internationella Gymnastikförbundets kommitté för Gymnastics for All).

***

Mer om Gymnaestradan på den officiella hemsidan. Film på Youtube som visar något av vad en Gymnaestrada är. Vi lämnar också dagliga rapporter via gymnastikförbundets officiella kanaler (Facebook, Youtube via gymnastik.se)