Bamsegympa-succén följs av GympaKidz - Gymnastikförbundet lanserar nytt varumärke för äventyrsgympa för 7 - 12 år

Det lever kvar en sockiplastmyt om barngympa,åtminstone hos en del vuxna. Inget kunde vara mer fel! I barngympan idag ekar skratten, kreativiteten sjuder, ungarna har helt enkelt superkul och växer när de utmanar sig själva i nya roliga äventyr. Klättra, hoppa, klänga, dansa och showa – runt hundratusen barn gympar i gymnastikföreningarna över hela landet.  GympaKidz är det senaste för 7 - 12 år - ett nytt samlande varumärke från Gymnastikförbundet.

Bamsegympa för barn 3 – 6 år är en stor succé i Gymnastikförbundets medlemsföreningar och finns idag på drygt 250 platser över hela landet.

Nu rullar Gymnastikförbundet ut ett nytt koncept, GympaKidz, för de lite äldre barnen (7 – 12) Under detta gemensamma varumärke samlas gympaaktiviteter av många olika slag – äventyrsbanor, dans, akrobatik, parkour, yoga, uppvisningar och allt sådant som skolbarnen gillar (länk till film).

Undersökning på undersökning slår fast att gymnastik är den barnidrott som kostar minst, samtidigt som forskare visar på samband mellan den viktiga grundmotoriska träningen (som är inbyggd i barngympan) och barnens mentala utveckling. Motorisk träning i gymnastiken är inte bara kul utan ger ökad koncentrationsförmåga, bättre studieresultat och en god självkänsla!

Efterfrågan på platser i barngymnastiken är större än vad många föreningar kan möta. Drygt 7000 barn står i kö till barngympan över hela landet. Ett stort hinder är bristen på lokaler med bra utrustning för gymnastik, framför allt i storstadsregioner. Gymnastikförbundet har i veckan skrivit till landets kommuner för att uppmärksamma dem på problemet  (Se brevet som bifogat dokument).

Mer information om GympaKidz och annan barngympa: Lena Lindahl, idrottskonsulent barn, 070-7656790, lena.lindahl@gymnastik.se