Brommagymnasterna vinner herrklassen på SM i truppgymnastik

Brommagymnasterna vinner herrklassen på SM i truppgymnastik

Under helgen den 25-26 maj avgörs SM i truppgymnastik i Halmstad. Redan under den första tävlingsdagen korades de svenska mästarna i herrklassen och det var Brommagymnasterna som fick kliva högst upp på pallen.

Truppgymnastik är Sveriges största gymnastikdisciplin och det var många som hade sett fram emot helgens tävlingar. Dagen började med damernas kval där totalt 12 lag deltog och de 6 främsta lagen tog sig vidare till finalen som avgörs imorgon. Damlagen som är klara för final är:

• Brommagymnasterna
  • GK Motus-Salto (Malmö)
  • ABGS (Göteborg)
  • GF Örebro
  • GT Vikingarna (Lidingö)
  • GK Engelholmsgymnasterna

Sent på eftermiddagen var det herrarnas tur att inta golvet i Halmstad Arena. Sju lag ställde upp i tävlingen som var direktfinal och det blev en match om medaljerna in i det sista. Till slut var det Brommagymnasterna lag 1 som genom två otroliga prestationer i tumbling och trampett seglade upp i topp och vann guldet med nästan en poängs marginal ner till KFUM lag 1 som tog silver. Matchen om bronset blev dagens jämnaste och både Enebybergsgymnasterna och KFUM lag A slutade på 50,700 poäng, det som fick avgöra var antalet grensegrar där Enebybergsgymnasterna var det vassare laget i både tumbling och trampett och därför fick ta emot bronsmedaljen.

Albin Lundin från vinnarlaget Brommagymnasterna lag 1 kommenterar dagen:

– Det känns helt otroligt att ta hem guldet igen, vi har jobbat hårt för det så det är jättejätte roligt. Det var också en stor och aktiv publik i hallen idag vilket uppskattas jättemycket.

Förra året blev det brons för Brommagymnasterna och Albin förklarar att laget då hade ett generationsskifte, men att de till årets SM fått upp många juniorer och att skadade gymnaster kommit tillbaka.

– Vi är nog mest nöjda med vår trampett, där gick allt felfritt och det var eufori när vi landade sista varvet, berättar Albin.

Imorgon fortsätter tävlingarna med damernas final och tävlingen i mixedklassen. Tävlingarna drar igång kl. 12.50.

Fullständigt resultat SM i truppgymnastik herrklassen:

1. Brommagymnasterna lag 1 – 58.650 poäng
      2. KFUM lag 1 – 57.750 poäng