Elina Sheremey vinner SM i rytmisk gymnastik

Elina Sheremey vinner SM i rytmisk gymnastik

Idag korades den nya svenska mästarinnan i rytmisk gymnastik, Elina Sheremey från GCF Uppsala. Det var hennes första SM-guld efter en silvermedalj förra året.

I en fin tävling, med över 20 startande gymnaster, där de tolv bästa gick till final, levererade Elina fyra strålande program under lördagen. Hon vann med över sex poängs marginal till klubbkompisen Anastasiia Nechitaylo. Elina hade högsta poäng i tunnband, boll och band, medan Anastasiia var bäst i käglor. Bronset gick till Linnea Magdeburg, även hon från GCF Uppsala.

- Jag är överlag nöjd med dagen och resultatet. Framför allt är jag glad att jag lyckades hålla nerverna i styr och köra fyra stabila program vilket resulterade i ett efterlängtat SM-guld!, kommenterar Elina dagen tävling.

Under eftermiddagen genomfördes också de svenska mästerskapen i Duo/Trio och där var det Tiara Nziza/Thanaelle Nziza från Stråssa GF som genomförde den bästa tävlingen med fina program. Här gick silvermedaljen till Hanna Stenhammar/Alice Rannström från GCF Uppsala och bronset gick till Stråssas Lowa Andersson/Hanna Alared.

I morgon genomförs grenfinalerna i både den individuella klassen och i Duo/Trio.