EM i truppgymnastik - alla svenska lag till final med Sveriges damlandslag i topp!

Samtliga svenska lag (både senior- och juniorlag) har gått till EM-final i Århus. Det svenska damlandslaget vann kvaltävlingarna med bred marginal, herrlandslaget skakade om de danska favoriterna som toppade kvalet med minsta möjliga marginal till svenskarna. Mixedlandslaget kom på tredje plats i kvalet. - Vi är mycket förhoppningsfulla inför finalerna! säger sportchefen Ulf Andersson.

- Det svenska damlandslaget var dagens glädjeämne, fortsätter Andersson. - De krossade allt motstånd trots att allt inte satt perfekt i tumbling och trampett.  I herrarnas kval körde laget på säkerhet framför allt och inför finalen kommer de att satsa allt. Bara 0, 167 poäng skiljde Sverige och Danmark åt i kvalet.  Mixedlandslaget ser också bra ut även om man hade lite missar med landningarna i hopp.

Samtliga resultat finns via länk: http://score.sporteventsystems.se/webresult.aspx?id=55

Finaltävlingarna startar lördag 20 okt kl 9.00 och streamas via DR och Europeiska Gymnastikförbundet UEG (se resurslänk).Final mixed senior kl 10.15, dam senior 14,00, herrar senior 17.15

(juniorfinalerna kl 9.00 mixed, 12:30 dam och 16.00 herr)