Charlie Björsson i fristående. Foto: Filippo Tomasi

Fallfri mästerskapsdebut för junioren Charlie Björsson

Idag har Charlie Björsson (Alingsås IF) tävlat JEM i artistisk gymnastik i Rimini, Italien. Det blev en fin och fallfri mästerskapsdebut för 18-åringen.

För bara några veckor sedan gjorde Charlie en fin tävling på nordiska mästerskapen för juniorer i Oslo, men veckans EM i Rimini är på flera sätt en mycket större tävling. Trots att det var debut för honom på ett stort mästerskap och att han aldrig tävlat på podium tidigare lyckades den unga gymnasten hålla sina nerver i styr och genomföra en strålande tävling.

– Jag kände mig inte jättenervös inför egentligen men sen när jag skulle gå upp och köra fristående och bygel blev jag det, men sen försvann det. Det är verkligen en annan känsla att tävla på ett så här stort mästerskap, det är mycket att se och tänka på, en väldigt cool upplevelse, säger Charlie efter dagens tävling.

Trots att han var nervös inledningsvis lyckades han köra igenom alla sex grenar utan ett enda fall. I hopp fick han tyvärr sin svårighetspoäng sänkt till ett enklare hopp men utöver det gick allt som planerat och extra bra gick det i favoritgrenen ringar.

Charlie var på plats på veckans mästerskapet främst för att se och lära inför framtiden och förbundskapten Eddie Olsson lyfter hur starkt det är att inte ha något fall i en mästerskapsdebut.

– Det är mycket att lära på de stora mästerskapen och mycket nytt att ta in. Att hantera nerverna och köra fallfritt på en så här stor tävling är superbra. Vi är verkligen nöjda, säger Eddie.

Charlies mångkampspoäng blev 68.833 och med det slutar han 53:a i mångkampen.