Luis Il-Sung Melander tillsammans med tränare Eddie Olsson.

Femteplats för Luis Il-Sung Melander i världscupsfinalen i ringar

Igår tog sig Luis Il-Sung Melander vidare till final i ringar vid World Challenge Cup i artistisk gymnastik. Världscupen går av stapeln i Mersin, Turkiet och under söndagseftermiddagen avgjordes finalen. 18-åringen från Malmö lyckades återigen genomföra en fin serie, men med ett större steg i landningen blev poängen 13.400, något lägre än i kvalet. Trots det slutar Luis på en fin femte plats i sin första världscupsfinal.

- Lite sämre serie idag allmänt och därför också sämre poäng men skönt att tävla bättre igen och det känns som att jag är påväg mot fler stora finaler, säger Luis.

Tränare Eddie Olsson kommenterar dagens final såhär:

- Det var väldigt roligt att se hur Luis, precis som under framgångarna som junior, behöll ett lugn både inför och under finalen. Det är imponerande att i sin första världscupsfinal lyckas göra det som han gör på träning. Styrkemomenten var bättre idag men i avhoppet blev det ett steg och därav lite sämre poäng. Men att lyckas försvara sin femte plats från kvalet var mycket starkt, säger Eddie Olsson.

Finalen i ringar vanns av Nikita Simonov från Azerbajzjan. Silver gick till Mehmet Ayberk Kosak från Turkiet och brons till Igor Radivilov från Ukraina.

Kategorier