Emmy Malmberg efter sin barrserie. Foto: Filippo Tomasi

Fin EM-debut av juniortjejerna

Emmy Malmberg och Vilma Timlöv har ikväll tävlat junior-EM i kvinnlig artistisk gymnastik i Rimini, Italien. Det blev en fin mästerskapsdebut för båda de unga gymnasterna.

Efter gårdagens historiska lagtävling av de svenska seniorerna var det under fredagen juniorernas tur att kliva upp på podiet under EM i artistisk gymnastik. Sverige har två juniorer på plats: Emmy Malmberg (Stockholm Top Gymnastics) och Vilma Timlöv (Eskilstuna GF). De har båda representerat Sverige internationellt tidigare, men aldrig på EM.

Tjejerna tävlade i dagens sista kvalgrupp som drog i gång vid 18-tiden och började i barr. För Vilma blev det en mindre bra start med fall i mitten av serien, men hon hoppade upp i barren igen och avslutade med ett fint avhopp. I bom blev det tyvärr också ett fall för Vilma i upphoppet till bommen, men hon skakade av sig det snabbt och serien var i övrigt fin. I fristående gick det bättre och Vilma genomförde ett fint program med svåra voltlängor. Hon avslutade sedan tävlingen på topp med två fina hopp. I mångkampen placerar hon sig på 41:a plats med totalpoängen 44.332.

Emmy fick till en stabil start i barr och klarade sin serie utan stora missar. I bom föll hon tyvärr i sin flickis salto, men hoppade upp på bommen igen och avslutade serien snyggt. Fristående genomförde hon superfint och hopp var en bra avslutning. Utöver fallet på bom var det en mycket fin och stabil tävling för Emmy som slutar på 57:e plats med totalpoängen 43.464.

Elena Colas från Frankrike vann juniorernas mångkamp med 53.265 poäng och det franska laget vann lagtävlingen.

De svenska juniorerna har tävlat klart för detta mästerskap men EM i kvinnlig artistisk gymnastik fortsätter hela helgen. Först avgörs grenfinalerna för seniorer imorgon lördag med start 16.15 och där får vi se Eskilstunas Nathalie Westlund. På söndag väntar sedan den spännande lagfinalen som drar igång kl. 14.50 i SVT.