Fina debuter under EM i rytmisk gymnastik

Fina debuter under EM i rytmisk gymnastik

Under veckan avgörs EM i rytmisk gymnastik i Budapest, Ungern och Sverige har haft tre gymnaster på plats. Det har varit fina tävlingsdagar och de svenska tjejerna har samlat värdefull erfarenhet inför framtiden.

Elina Sheremey, Josefine Engstrand och Linnea Magdeburg, alla från GCF Uppsala, har varit Sveriges representanter vid årets EM i rytmisk gymnastik. För Josefine och Linnea var det debut på EM medan den nyblivna svenska mästarinnan Elina tävlade sitt tredje EM, dock det första i alla fyra redskap.

Torsdagen bestod av kval i tunnband och boll och Elina fick den nervösa uppgiften att vara först ut av alla i seniorernas tävling. Det blev en mycket fin start av 17-årigen som visade upp ett bra tunnbandsprogram med graciös stil. Poängen blev 26.700 vilket är nästan en poäng högre än under världscupen för två veckor sedan. Även bollprogrammet gick mycket bra och Elina slog till med personbästa med poängen 27.200.

Linnea och Josefine tävlade i vars ett redskap under den första kvaldagen, Linnea i tunnband och Josefine i boll. Att gå ut på sitt första EM med hemmanationen Ungern i samma kvalgrupp och fullt av publik på läktaren kan låta som en nervös uppgift, men tjejerna såg hur lugna ut som helst på mattan. Båda gjorde en mycket fin debut utan tapp i sina program. Linnea fick 24.300 för sitt tunnbandsprogram och Josefine 23.600 för sitt bollprogram.

Käglor och band under fredagen

Idag, fredag, fortsatte kvalen med de två resterande redskapen käglor och band. Elina tävlade i båda och fortsatte prestera när det gällde med fina program utan tapp trots att band var lite trassligare än vanligt. Poängen i käglor blev 26.200 och i band 24.150. Elinas totalpoäng när alla fyra redskap summeras blev 104,25 vilket förbundskapten Katarina Jönsson Söderberg menar är mycket bra på ett stort mästerskap. Elina har strävat efter att komma över 100 poäng internationellt och lyckades nu nå klart över.

– Jag är nöjd över att jag lyckades förbereda fyra program, köra dem stabilt och rent samt hålla nerverna i styr, berättar Elina.

Josefine visade upp ett fartfyllt program i käglor med mycket utstrålning och höjde sin poäng från världscupen för två veckor sedan till 24.650. Hon är själv nöjd och säger att hon kunde slappna av och ha kul medan hon körde.

– Det har varit väldigt häftigt och jag är tacksam för att ha fått chansen att tävla mitt första EM så att jag nu kan ta med mig lärdomar och inspiration hem, kommenterar Josefine.

Linnea var sist ut av de svenska gymnasterna i sitt bandprogram och kämpade väl men hade tyvärr problem redan från start, men säger samtidigt att det har varit en väldigt rolig EM-debut.

Som nation har Sverige en bit kvar för att vara med och slåss om topplaceringar, men det är tre lovande gymnaster som visat upp fin svensk gymnastik under veckan och samtidigt samlat värdefull erfarenhet inför framtida mästerskap.

– Nu blir det att utvärdera resultatet från detta EM och åtgärda det som behöver förbättras. Mycket glädjande är det att se att trots vårt unga lag har vi höjt oss rejält i poäng jämför med EM förra året, summerar förbundskapten Katarina Jönsson Söderberg.

Under helgen väntar både mångkampsfinal, grenfinaler och kval i trupp men för svensk del är EM nu avslutat för denna gång.