David Rumbutis i hopp. Foto: Filippo Tomasi

Fint VM-kval av Sverige i manlig artistisk gymnastik

Under måndagen var det herrarnas tur att inta tävlingsgolvet på VM i artistisk gymnastik i Liverpool. Sveriges två gymnaster, David Rumbutis och Joakim Lenberg, genomförde båda en fin tävling!

David Rumbutis (All Star Gymnastics) och Joakim Lenberg (GK Motus Salto) representerade Sverige när herrarnas VM-kval gick av stapeln under måndagen. Killarna gjorde entré i den stora arenan under måndagseftermiddagen i den tredje kvalgruppen och båda stod för en fin VM-prestation.

Davids fjärde VM

Rutinerade David Rumbutis, som tävlat tre VM sedan tidigare, lyckades genomföra mångkampen trots ryggont under veckan. Han fick en bra inledning i ringar och fortsatte sedan fint i sin starka gren hopp där han genomförde två hopp med bra utförande. Trots att David inte körde sitt svåraste hopp blev det en fin poäng som visar att han är där för att utmana om en plats till grenfinalen. Även barr gick bra för David medan räck och fristående var lite tyngre. Han avslutade sin tävling med en bygelserie utan stora missar.

- Det kändes bra idag, jag är nöjd! Det kunde gått bättre men det kunde också gått väldigt mycket sämre. Jag fick en helt okej start i ringar och är även nöjd med hopp och barr. Sedan fick jag kämpa mig igenom räck och i fristående kände jag att energin började ta slut. Inför avslutningen i bygel så var mitt enda fokus att gå igenom utan fall, säger David själv om dagen.

David har under det senaste året kämpat sig tillbaka från en skada han drog på sig vid VM förra hösten, och dagens tävling är ett bevis på att han är påväg tillbaka till samma höga nivå. Han slutar på en 42:a plats i mångkamp med poängen 77.430.

VM-debut för Joakim

Malmögymnasten Joakim Lenberg debuterade på den stora VM-scenen. Fokus låg på att samla erfarenhet inför framtida mästerskap och Joakim gick även in med flera nya övningar i sina serier. Han startade dagen lite skakigt i ringar där det blev ett fall i avhoppet, men fortsatte sedan med hopp, räck och fristående som såg mycket bra ut. Även serien i barr känner Joakim sig nöjd med förutom avhoppet. Han avslutade tävlingen med en mindre bra bygelserie, men trots det känner han sig nöjd.

- VM har varit en av mina roligaste tävlingar någonsin. Även om det blev många fall så kände jag inte att det påverkade mig utan jag tog mig upp igen och gick vidare snabbt. Sen har det varit sjukt kul att göra detta tillsammans med David! sa Joakim kort efter att ha avslutat sin tävling.

Joakim slutar 76:a med poängen 72.032.

Tränare Eddie Olsson summerar dagen:

- Det är två glada killar och nöjda tränare som lämnar VM, så det är en skön känsla! Nu jobbar vi vidare mot EM och det känns som att vi är på rätt väg.