Fyra gymnaster klara för Tokyo-VM

Fyra gymnaster klara för Tokyo-VM

Ännu en strålande tävling för Jonna Adlerteg och Ida Gustafsson under Mälarcupen i Stockholm. Mycket fina insatser även från Måns Stenberg och Toni Simonen. Alla fyra har fått klartecken att representera Sverige vid VM i artistisk gymnastik i Tokyo i oktober. Jonna och Idi reser på PreCamp redan på lördag 24 september. Jonnas poäng (55,0) är ett av de högsta någonsin för en svensk kvinnlig gymnast. Toni och Måns reser den 29 septemter.

Damernas förbundskapten Agneta Göthberg säger: Jonna är förstaårssenior, Ida är sjutton. Båda är bara i början av en internationell karriär. Deras barrprogram är nog de bästa jag sett svenska kvinnliga gymnaster göra.  Idas fristående är också av mycket hög klass. De är två väldigt talangfulla unga gymnaster som har en gedigen träningsgrund att stå på, och kommer att utvecklas ytterligare!

Tränaren Helena Andersson tillägger: Med dagens resultat har vi nått det första delmålet, att spränga 54-gränsen. Nästa mål, efter VM, blir att höja deras svårighetsgrader ytterligare i både bom och hopp, så att de internationellt kan nå poänger runt 55 - 56.

Idas poäng under mångkampen på Mälarcupen var fina 53,550.

Herrarnas kvalgräns var satt till 82,0, vilket båda klarade med marginal - Måns satte nytt personligt rekord med 83,80, Toni Simonen med 82,75 - även det nytt personbästa. Måns tävlar i sitt fjärde VM, för Toni är det andra gången. - Båda är i god form och kurvan pekar uppåt! säger förbundskaptenen David Ahlin.

Damernas kvaltävlingar startar den 7 oktober, herrarnas den 9. Vi återkommer med mer information runt tävlingstiderna  i Tokyo.

Mer information om Jonna Adlerteg och Ida Gustafsson: Förbundskapten Agneta Göthberg,  070-3420514

Mer information om Måns Stenberg och Toni Simonen: Förbundskapten David Ahlin, 0735-225261