Luis Il-Sung Melander tar junior-EM guld i ringar. Foto: Filippo Tomasi

GULD i ringar på Junior-EM till Luis Il-Sung Melander

Sista dagen på EM i artistisk gymnastik bjöd på grenfinaler. Luis Il-Sung Melander från GK Motus-Salto (Malmö) säkrade guldet i ringar efter en enastående insats.

EM i artistisk gymnastik i München har varit ett mycket fint mästerskap för svensk del. En som det gått särskilt bra för är junioren och malmögymnasten Luis Il-Sung Melander som kom på en fin 16:e plats i fredagens mångkamp där han även slog till med tävlingens högsta poäng i favoritgrenen ringar. Under söndagens ringfinal visade Luis upp ännu en strålande serie. Poängen 13.633 var en liten höjning från kvalet och räckte med god marginal till guld. Det är den första svenska medaljen i ringar på junior-EM någonsin.

- Det känns helt sjukt. Det är overkligt. Det var lite pirrigt att tävla idag men jag kände mig mer säker idag än på EYOF eftersom jag nu har fått testa på att vara i final, så det gjorde mig tryggare. Sen var det såklart lite nervöst att ha ett guld att försvara också, säger Luis Il-Sung Melander efter tävlingen.

Luis tränare, och förbundskapten för juniorlandslaget i manlig artistisk gymnastik, Eddie Olsson lyfter hur stort det är att Luis försvarar sitt guld från EYOF för knappt en månad sedan. Det är inte någon enkel bedrift. Samtidigt visste han att guldet fanns inom räckhåll.

- Det är fantastiskt med guld! Jag är otroligt stolt och glad, vi har jobbat hårt för detta. Vi hade en lugn start på dagen och en bra podieträning innan tävlingen. Såklart lite nervöst när det väl var dags men när han klarade sin serie visste vi nästan direkt att det skulle räcka eftersom han har så hög svårighetspoäng. Även om man såklart aldrig kan vara helt säker.