GULD i ringar till Luis Il-Sung Melander på EYOF!

GULD i ringar till Luis Il-Sung Melander på EYOF!

I tisdagens tävling i ringar hade Luis den bästa poängen av alla och i finalen lyckades han upprepa den fina serien från kvalet. Poängen 13.633, som var en liten höjning från kvalet, räckte till en fantastisk guldmedalj för gymnasten hemhörande i Malmö. Det är Sveriges första guld i manlig artistisk gymnastik på EYOF någonsin.

– Jag var lite osäker på hur det hade gått så jag vågade inte ta ut något i förskott. Jag var ganska nervös innan eftersom det blev lång väntan. Men det var ju skitkul ju, säger Luis Il-Sung Melander efter tävlingen.

Tränare och förbundskapten Eddie Olsson har svårt att kommentera guldet i Slovakien. - Jag har jobbat med Luis sedan han var sju år. Jag är otroligt stolt och emotionell just nu!

Elina började väldigt bra i barren med sin fina stil i övningarna. Tyvärr blev det en stor miss och ett fall mitt i serien. Hon var snabbt uppe igen av avslutade mycket bra. Med fallet och poäng 10.566 blev det en åttonde plats i finalen som höll en mycket hög standard. Vann gjorde italienskan Martina Pieratti.

I morgon tävlar Elina sin andra final som är i bom. Finalerna startar klockan 14.00.

Gymnastikförbundet är en av Sveriges största idrottsorganisationer med cirka 240 000 aktiva medlemmar i 1039 föreningar över hela landet. Svensk Gymnastik möjliggör för alla att träna, tävla och uppleva rörelseglädje. Rörelse är vårt språk.