Guld och brons till Sverige i grenfinalerna på Northern Europeans

Guld och brons till Sverige i grenfinalerna på Northern Europeans

Andra dagen på den internationella tävlingen Northern Europeans i artistisk gymnastik innehöll grenfinaler. De åtta bästa gymnasterna i varje gren hade tagit sig vidare och det blev en spännande uppgörelse av medaljerna.

Efter fina prestationer under lördagens lagtävling och mångkamp var det många av de svenska gymnasterna som hade tagit sig vidare till söndagens grenfinaler. Herrarna startade i fristående och där fick vi se både Filip Lidbeck (Halmstad Frigymnaster) och Kim Wanström (Hammarbygymnasterna). Filip genomförde sin svåra serie snyggt, men med lite hopp i landningarna nådde han inte riktigt upp i samma höga poäng som dagen innan. Poängen 13.400 räckte dock till en fin bronsmedalj. Även Kim genomförde en fin serie och slutade strax efter Filip på en 4:e plats med 13.200.

Finalerna fortsatte i bygel där William Sundell (Hammarbygymnasterna) genomförde en fin och mycket svår serie. Det blev glädjevrål i landningen och William slutade på en 5:e plats med 13.350, en rejäl höjning från kvalet.

I ringfinalen fanns två svenska herrar: Karl Idesjö (Hammarbygymnasterna) och Luis Il-Sung Melander (GK Motus-Salto). Karl var först ut och fick till en snygg serie som gav 13.100 poäng vilket räckte till en 4:e plats. Luis gick ut som favorit i finalen efter att ha fått högst poäng under lördagen. Han lyckades upprepa den bedriften och tog hem guldet med 13.850 poäng.

- Jag har varit sjuk i början av veckan så det var tufft när jag vaknade idag. Det är en ny ringserie som jag bara tävlat på två gånger men aldrig kört den i både kval och final. Men det gick bra. Poängen ska vara mycket högre egentligen så den är jag inte så nöjd med, men jag tog guldet och det var det viktigaste, berättar Luis som menar att helgens tävling som helhet varit den roligaste tävlingen han någonsin varit på.

Filip, som hade en fin tävlingshelg på hemmaplan, hade även tagit sig vidare till final i hopp. Första hoppet gav fina 14.300 poäng trots ett kliv utanför linjerna i landningsområdet. Det andra hoppet genomförde han också bra, poängen blev 12.850 och snittpoängen 13.575 räckte till en 5:e plats.

Sista finalen för de svenska herrarna var barr. Malmögymnasterna Luis Il-Sung Melander och Joakim Lenberg gjorde varandra sällskap och visade upp två fina serier. Joakim fick 13.100 poäng för sin och slutade på 5:e plats. Luis serie var snäppet vassare och poängen 13.300 räckte till en 4:e plats.

I damtävlingen hade junioren Emmy Malmborg tagit sig vidare till barrfinal och Nora Hanfelt (GK Motus-Salto) hade tagit sig vidare till final i bom. Emmy inledde sin serie snyggt men hade tyvärr en kostsam miss mot slutet av serien. Poängen blev 10.500 och Emmy slutade på en 9:e plats i finalen som hade tio startande gymnaster då hela tre tjejer slutat på samma poäng i kvalet. Trots missen är det stort att bara vara i final som junior, en bra erfarenhet för framtiden.

Nora Hanfelt klev ut som sista gymnast i bomfinalen och hon lyckades hålla nerverna i styr. Den mycket fina serien belönades med 12.300 poäng och med det knep Nora bronsplatsen.

- Jag förväntade mig inte medalj eftersom jag kvalade in som sjua, det var en chock. Jag blev jätteglad såklart men jag tror inte jag har tagit in det än, berättar Nora precis innan hon ska in på prisutdelning.

Tränare Janie Ahlström fyller i att Nora arbetat mycket mentala de senaste veckorna och verkligen utvecklats. Kanske var det också det som avgjorde dagens final.

- Bom är en väldigt mental gren, jag kan ju mina övningar men allt hänger på hur man tänker. Jag brukar inte ha bom som enda final så det var speciellt och en erfarenhet men jag är jättenöjd, avslutar Nora.

Northern Europeans var årets sista tävling för den artistiska gymnastiken. För landslagen väntar nu lite vila innan säsongen drar i gång igen med uppstartsläger på Bosön i januari.