Gymnastikförbundet och Fritidsresor i samarbete om Bamsegympa

Balansera som Vargen, hoppa som Lille Skutt och varva ner som Skalman. Till vintern startar Fritidsresor Bamsegympa för de minsta barnen i Bamseklubben.  Gympan är ett samarbete med Gymnastikförbundet, som utbildar Bamseklubbens ledare. (Gymnastikförbundet har licensrättigheterna till,  och har utvecklat, Bamsegympan).

– Barn har spring i benen och vill ha kul. Vi vuxna vet att barn utvecklas både till kropp och knopp när de tränar sin motorik. I Bamsegympa finns allt detta, säger Lena Lindahl på Gymnastikförbundet.
– Att krypa, åla, rulla, hoppa och klänga, och kanske uppleva lyckan i att göra den första kullerbyttan – det är Bamsegympa! Ungarna bara älskar det.
Gympan i Fritidsresors Bamseklubb är ett samarbete mellan Fritidsresor och Gymnastikförbundet. Bamsegympan innehåller roliga rörelselekar för barn i åldrarna tre till sex år, där de provar olika sätt att röra sig.

– Många föräldrar efterfrågar alternativ till stillasittande och dataspel, medan barnen hakar på så länge det är kul och omväxlande, säger Bassam el Mattar, Fritidsresors Sverigechef.

Cirka 20 000 barn om året deltar i Fritidsresors Bamseklubb.

Fakta Bamsegympa i Bamseklubben

• Start i oktober på Blue Village Lanzarote, Tenerife och Gran Canaria
  • Gympan ingår i priset för Bamseklubben
  • Cirka tre pass i veckan för alla barn som är med i Bamseklubben
  • Ett pass tar 20 minuter
  • Fritidsresors Bamsepersonal utbildas av instruktörer från Gymnastikförbundet
  • Bamsegympan fortsätter sommaren 2011 på 23 Blue Village och Blue Star Club-anläggningar över hela världen.

Fakta Bamsegympa i Gymnastikförbundet

• Gymnastikförbundet har licens för Bamsegympa (Bamseförlaget äger alla rättigheter till Bamsefigurerna) sedan 2008
  • Det finns drygt 300 gymnastikföreningar som är licensierade Bamsegympa-föreningar. För att få bedriva Bamsegympa måste man ha särskilt utbildade Bamsegympa-ledare
  • Gymnastikförbundet har utbildningar för Bamsegympa-ledare