Gymnastikförbundet på Skolforum 26 - 28 oktober på Stockholmsmässan

Tidig motorisk träning är viktigt för barns utveckling säger forskare. Redskapsgymnastik är en förutsättning. Gymnastikförbundets ordförande varnar för att många idrottshallar saknar rätt utrustning och efterlyser nytänkande hos kommuner och arkitekter. I Gymnastikförbundets monter på Skolforum finns både information och konkreta hjälpmedel för förskolor och skolor som vill sätta barn i rörelse.

God motorik och goda studieresultat hänger ihop säger forskare. Tidig motorisk träning är betydelsefull för barns utveckling. Redskapsgymnastiken i skolan är grunden för den viktiga motoriska träning som utvecklar både 'kropp och knopp'.

Gymnastikförbundet arbetar sedan länge på många sätt för att möjliggöra detta i förskolor och skolor: genom att informera beslutsfattare om behovet, genom att skapa verktyg i form av konkreta hjälpmedel och genom inspirationskurser för skolans personal.

I Gymnastikförbundets monter C 22:48 på årets SkolForum (Stockholmsmässan 26 - 28 oktober) finns exempel på allt detta. Bamsegympa för de yngsta. Poängjakten och Moa och Rasmus gympaäventyr för de lite äldre (bland mycket annat!)

Här rullar också en informationsfilm som för några veckor sedan spreds till landets kommunpolitiker och andra beslutsfattare. Gymnastikförbundets ordförande, Malin Eggertz Forsmark, säger:

• - Kommunala idrottshallar byggs idag, vilket är bra, men alldeles för ofta utan utrustning för redskapsgymnastik - som är förutsättningen för den viktiga motoriska träningen. En undersökning som vi själva gjort i 139 av landets 290 kommuner visar att tillgången på redskap i befintliga hallar 'kan förbättras eller är dålig'.
  • - Det är lätt att fasta i bilden av den traditionella utrustningen i skolgympasalarna. Idag finns det så många nya alternativ. Jag efterlyser ett nytänkande hos kommuner och arkitekterna som ritar idrottshallarna. Plintar är idag mjuka, lättflyttade, klättervänliga i härliga, glada färger och det finns t o m klätterställningar som hänger i taket och fälls ned med en fjärrkontroll. Sakkunskap finns på många håll, inte minst hos våra experter.

Välkommen att hämta ett exemplar av filmen i vår monter C 22:48. Mer information: Lena Lindahl, projektledare barngymnastik, 070-765 67 90