Gymnastikförbundet relanserar varumärke  för gruppträning - Gymmix

Gymnastikförbundet relanserar varumärke för gruppträning - Gymmix

En undersökning som RF nyligen redovisade konstaterade att gymnastik är den idrott som kostar minst att utöva. Undersökningen avsåg barn-och ungdomsidrott. Det är lika relevant för den gruppträning/motionsgymnastik som erbjuds av de drygt 1200 gymnastikföreningar som finns över hela landet.

För ökad synlighet och konkurrenskraft relanserar Gymnastikförbundet nu ett gemensamt varumärke, Gymmix. 65 föreningar från Hapranda  i norr till Höllviken i söder har snabbt certifierat sig och marknadsför sig under det gemensamma namnet.

- Våra medlemsföreningar har oftast - men inte alltid - sin verksamhet i en närbelägen skola. Där erbjuder välutbildade ledare bra gympa och andra gruppträningspass precis som i större träningscenter - till mycket bra priser. Prisspannet för Gymmix-föreningarna för en termin ligger mellan 400 och 850 kronor, säger förbundsordföranden Malin Eggertz Forsmark.

Gymmix inregistrerat sedan 1990

-
Det är också under detta begrepp, bra träning nära dig, som vi nu relanserar Gymmix som gemensamt varumärke för vår gruppträning för vuxna. Gymmix lanserades redan 1990, men har varit vilande under många år. Dialogen med våra medlemsföreningar startade för några månader sedan. Fler föreningar tillkommer varje vecka. Alla medlemsföreningar kan certifiera sig som Gymmix-föreningar. Då åtar man sig att ha välutbildade ledare, ett varierat utbud av gruppträning, en välkomnande miljö, och att ta emot motionärer från en annan Gymmix-förening utan extra kostnad.

Gymmix-namnet inkluderar även Gymnastikförbundets omfattande utbildningsverksamhet med ett brett utbud av gruppträningsutbildningar på nivåer från Bas till licensiering.

Komplicerat men nödvändigt med varumärken också i idrottens ideella värld

- Även i idrottsvärlden är varumärkesfrågan idag en nödvändighet men inte helt lätt att hantera, fortsätter Malin Eggertz Forsmark. Vi - våra föreningar och ledare - är experter på verksamheten men har inte alltid samma kompetens på marknadsföring i alla led från ax till limpa. Inte heller har vi de ekonomiska resurser som många kommersiella aktörer besitter. Att få alla krafter att samlas under en gemensam logotyp och gemensamma budskap är en utmaning - men absolut nödvändigt.

- Varje medlemsförening har dessutom ett annat 'varumärkeskapital' som också ska vårdas - föreningsnamnet. Vår strategi i relanseringen är att renodla Gymmix till ett produktnamn för gruppträning och skriva avtal med de föreningar som vill använda varumärket på sin lokala marknad. Vår huvudsakliga resurs i varumärkesinarbetningen är de många föreningarna och deras ledare (drygt 16 000). I inarbetningen arbetar vi med klassiska grepp - mallar och gemensamt marknadsföringsmaterial, hemsidor, kläder och även med ett digitalt nyhetsbrev.

- För ett drygt år sedan lanserade vi varumärket Bamsegympa för de allra yngsta. Nära 300 gymnastikföreningar är idag licensierade under detta koncept med  lekfull motorisk träning med Bamse och alla hans vänner. Det har blivit en stor succé för deltagande föreningar.

- Det är som sagt inte lätt att arbeta med varumärken i idrottens ideella värld, men å andra sidan är potentialen enorm - 1200 medlemsföreningar och 245 000 medlemmar. Det kallar jag en rejäl resurs, avslutar Malin Eggertz Forsmark.

Läs även RF:s nyligen publicerade undersökningen (Stockholms Universitet) i varumärkesfrågan