Gymnastikförbundet utser Östersundsgymnasterna till Årets Förening

Östersundsgymnasterna har utsetts till Årets Förening av Gymnastikförbundet och får motta 15 000 kr vid kommande Förbundsmöte 8 -9 maj i Falun. Motiveringen pekar bland annat på att föreningen arbetar gränsöverskridande och nytänkande och vill vara en samlande kraft för ungdomsidrott i regionen. Hjälp på vägen får man av kommunen som satsar på en ny gymnastik- och akrobatikhall i Östersund.

Förbundsstyrelsens motivering till utmärkelsen lyder:

Östersundsgymnasternas vision är att bli ett centrum för gymnastik i mellersta Norrland, där man gemensamt kan möta och öka intresset för gymnastik i befolkningen från Bamsegympa till elitgymnastik!

Under de senaste tre åren har Östersundsgymnasterna målmedvetet utvecklat sin förening, så framgångsrikt att man ökat antalet ledare från 30 till 43 och antalet medlemmar från 200 till 300. Föreningen har genomfört en omfattande utbildning av ledare och arbetar systematiskt med ledarvård. Policydokument och administrativa stödsystem  underlättar för föreningens funktionärer. En ny hemsida och nytt bokningssystem har förbättrat medlemskommunikationen. Detta har också skapat en ökad sammanhållning inom föreningen och givit kraft att driva projekt för att utveckla gymnastiken inom regionen.

Den största framgången är ett samarbete med kommunens samtliga gymnastik- och cirkusföreningar som lett fram till att Östersunds kommun fattat beslut om att bygga en gemensam akrobatik- och gymnastikhall.

Jim Salvin, ordförande i Östersundsgymnasterna, säger: - För vår förening, Östersundsgymnasterna, betyder denna utmärkelse mycket. Det viktigaste är att vi har goda lokaler och goda tränare, då kommer barnen och ungdomarna till vår idrott. Föreningen har, med hjälp av goda gymnastikledare, tränare och entusiastiska funktionärer, utvecklats under åren.Att våra politiker har sett fördelen att ha aktiva barn och ungdomar i rörelse gläder mig,  och vår förenings samverkan med andra idrotter, t ex issporter och kulturföreningar som nycirkus och nysnö, ger stora möjligheter i framtiden.

En ny akrobatikhall i Östersund ger oss ännu bättre förutsättningar.  Vi kan ge gymnastiken i Jämtland en ännu starkare profil.  En ny halll gör det möjligt att komplettera dagens mångsidiga verksamhet i Östersundsgymnasterna - allt från Bamsegympan till kvinnlig artistisk gymnastik och truppgymnastik - med vinterakrobatik och i framtiden kanske  även nya gymnastikrörelser som le parkour och tricking!