Jennifer Williams femma och Alva Eriksson sexa i World Challenge Cup i gymnastik

Jennifer Williams (Eskilstuna GF) och Alva Eriksson (Stockholm Top Gymnastics) gjorde en fin insats i friståendefinalen i World Challenge Cup i artistisk gymnastik och slutade femma respektive sexa.

Efter ett fint kval tog sig båda tjejerna till final i sin första världscup. Väl i finalen fortsatte de att prestera bra. Jennifer kom med poängen 12.133 femma och Alva slutade sexa med poängen 11.700.

- Det var en fin insats idag av både Jennifer och Alva i deras första final på en världscuptävling. Alva startade med en fin dubbel sträckt och fortsatte med en dubbel grupperad där hon tyvärr hamnade utanför med båda fötterna efter ett stort steg i landningen. Alva körde därefter ett fint fristående och höjde sig från kvalet till en fin 6:e placering, kommenterar förbundskapten Helena Andersson Melander och fortsätter:

- Jennifer startade med en hög och fin dubbel pikerad salto men fick lite mer fart än vanligt vilket resulterade i att hon klev med båda fötter utanför (0.3 i avdrag). Fina gymnastiska moment och fint fristående i övrigt resulterade i en 5:e placering!

- Det känns helt ok efter dagens tävling. Mina landningar kunde varit bättre men jag är samtidigt väldigt stolt att ha tagit mig till friståendefinal på min första världscupstävling mitt första år som senior, kommenterar Jennifer Williams.

-Det kändes bra, jag hade mycket studs i benen idag och jag är nöjd att jag ställde min dubbel sträckt och att jag tävlat min första final på en världscupstävling, avslutar Alva Eriksson.

Friståendefinalen vanns av Ana Đerek, Kroatien (12.833), Marlies Maennersdorfer, Österrike (12.466) tog hem silvret och tredjeplatsen gick till Elina Vihrova, Lettland (12.400).

Taggar

Svensk Gymnastik möjliggör för alla att träna, tävla och uppleva rörelseglädje. Rörelse är vårt språk.

Pelle Malmborg

Presskontakt Generalsekreterare Gymnastikförbundet 076-696 25 31

Jonas Juhl

Presskontakt Landslagschef, Gymnastikförbundet Landslag +46730976470

Gymnastikförbundet består av cirka 1100 föreningar som organiserar 260 000 medlemmar.