Jonna Adlerteg EM-femma i barr

Jonna Adlerteg EM-femma i barr

På EM i polska Szczecin idag placerade sig Jonna Adlerteg femma i barrfinalen med poängen 14.300.

Jonna var först ut i finalfältet och körde en riktigt fin serie. Under programmet gjorde hon en korrigering som sänkte hennes svårighetspoäng med två tiondelar. Den totala poängen blev 14.300, några tiondelar lägre än i kvaltävlingen där hon satte personligt rekord. Poängen räckte till slut till en femteplacering.

- Första reaktionen när jag landade var att det kändes skönt och att jag fick en OK poäng för serien jag körde, säger Jonna Adlerteg och fortsätter:

- Det var en tuff final idag där många körde bra. Det är klart att jag är lite besviken då jag vet att det kunde ha räckt lite längre. Men det jag tar med mig hem härifrån EM är ett personbästa och att jag kört igenom serien två tävlingar i rad även om marginalerna inte var på min sida idag, säger Jonna Adlerteg.

Det var som sagt en högklassig barrfinal som innehöll upp många strålande prestationer och som slutade med två ryskor i topp. Vann gjorde Anastasiia Iliankova, följts av Angelina Melnikova. Bronsmedaljen gick till Alice Dámato från Italien.

1.Anastasiia Iliankova, Ryssland, 14.833

2.Angelina Melnikova, Ryssland, 14.533