Jonna Adlerteg uttagen till OS-truppen i London 2012

Jonna Adlerteg uttagen till OS-truppen i London 2012

Vid presskonferens en idag kl 11.00 den 31 januari meddelade SOK att 16åriga gymnasten Jonna Adlerteg är uttagen till OS-truppen i London 2012.

-          Det är ett mycket välkommet besked , säger Gymnastikförbundets sportchef Ulf Andersson. Sverige har i modern tid bara haft två tidigare kvinnliga OS-gymnaster – Lena Adomat 1984 och Veronica Wagner 2004.

-          I och med dagens uttagning får Jonna Adlerteg möjlighet att redan 2012  samla erfarenheter inför det stora målet: OS i Rio 2016, där Sverige ska ha ett full lag i kvinnlig artistisk gymnastik och kunna slåss om medaljer. Jonna får nu möjlighet att på bästa sätt förbereda sig inför OS-tävlingarna och vi känner tacksamhet mot SOK för förtroendet.

Jonnas tränare Sebastian Melander säger: - Vi är mycket glada och för Jonna är detta ett skönt besked. Det är ett viktigt steg på vägen mot det långsiktiga målet men hon har verkligen på OS att göra!

-          Nu börjar arbetet med att förbereda henne på bästa sätt. Vi ska lägga in fler svårigheter i hennes program, bland annat i hopp och i barr. I London blir målet att hon ska kunna nå 53. 5 – 54 poäng. Det första etappmålet nu blir EM i maj och även en tävling i USA i månadsskiftet maj/juni.

Hur mår Jonna idag?

-          Lite nervös inför denna stora dag, tror jag, men hon känner sig förstås väldigt glad och lättad över att ha fått detta tydliga besked redan nu.

Mer information: Sebastian Melander, 070-246 14 68 ; Ulf Andersson, 072-535 64 87