Det blev silver för de svenska herrlaget på nordiska mästerskapen i artistisk gymnastik. Norge tog hem guldet.

Lagsilver för herrarna i artistisk gymnastik på nordiska mästerskapen

Det är ett starkt svenskt herrlag som står på tävlingsgolvet i Oslo under helgens nordiska mästerskap. Under den första tävlingsdagen genomförde de en strålande lagtävling som räckte hela vägen upp till silverplats. Förbundskapten Eddie Olsson är nöjd med dagen.

- Seniorerna körde en mycket bra lagtävling, ytterligare några snäpp bättre än för två veckor sedan när vi var i Oslo på landskamp. Laget har höjt sin svårighetspoäng och vi har genomfört två roliga tävlingar med bra känsla i laget där alla har jobbat för varandra.

Norge hade en bra tävlingsdag på hemmaplan och vann herrarnas lagtävling. I herrarnas mångkamp blev det ännu ett silver till Sverige genom David Rumbutis (All Star Gymnastics) som slutade på totalpoängen 80.550. Norska Sofus Heggemsnes vann mångkampen med poängen 82.050.

De svenska damerna genomförde också en fin tävling trots att de hade ett lite tuffare utgångsläge i lagtävlingen med bara fyra gymnaster på plats. Det blev till slut en 5:e plats i lagtävlingen och bästa svenska i mångkampen blev Maya Ståhl (Tidaholms GS) på en 11:e plats. Hildur Maja Guðmundsdóttir från Island vann damernas mångkamp och det isländska damlaget tog hem lagtävlingen.

Det blev en tidig morgon för de svenska juniorerna och hälften av gymnasterna gjorde debut i Sverigedräkten under dagen. Juniortjejerna fick till en fin start på barr och som helhet var det en bra tävling för det unga laget som slutade på 4:e plats. Milla Nyman (All Star Gymnastics) placerade sig bäst i mångkampen på en 7:e plats. Även juniorkillarnas lag genomförde en fin tävling och slutade precis som tjejerna på en fjärde plats. Bäst i mångkampen gick det för Charlie Björsson (Alingsås IF) som slutade 6:a och som kvalificerat sig vidare till hela tre grenfinaler.

Imorgon väntar grenfinaler

Imorgon söndag väntar grenfinaler med start kl. 12.00 och där får vi se följande gymnaster:

Seniorer
    Maya Ståhl (Tidaholms GS) – barr och bom