Måns Stenberg nytt personbästa i VM-kvalet i Rotterdam

En fallfri tävling och nytt personbästa med 81,499 blev resultatet för Måns Stenberg i VM-kvalet i artistisk gymnastik i Rotterdam. De två svenska gymnasterna tillhörde den första grupp som tävlade tidigt i morse. Den andre gymnasten, Toni Simonen, slutade på 76,965 - en bit från normal potential.

Herrarnas förbundskapten David Ahlin är nöjd med insatsen från Måns Stenberg:  - Måns klarade av den målsättning som vi satte upp för mästerskapet - att gå igenom alla sex redskapen utan fall. Det är en mycket stark prestation och vi är nöjda.  Nu krävs fortsatt hård träning för att lägga in alla de nya moment som är på gång i alla redskap. Inför VM i Tokyo nästa höst är planen klart svårare serier i alla redskap. Vi kommer att satsa ännu mer på att öka kvaliteten i träningen, bland annat genom fler träningsläger tillsammans med andra länders landslag.
-  Den andre svenske VM-gymnasten Toni Simonen kom inte riktigt upp till sin kapacitet idag. Han kan bättre. Han visade på Mälarcupen att han kan ligga en bra bit över 80 poäng när serierna sitter som de ska, avslutar David Ahlin.

Agneta Göthberg, Head of Delegation för den fyrhövdade svenska VM-truppen i artistisk gymnastik i Rotterdam instämmer: - Måns gjorde en mycket fin tävling och hade egentligen bara en miss med avhoppet i bygel. Han gjorde väldigt bra fristående och hopp och har, sedan förra VM, gått framåt mycket.

- Summeringen efter VM-insatserna både på dam- och herrsidan är att vi definitivt är på rätt väg. De internationella domarna har börjat 'se' de svenska gymnasterna. Veronica Wagner gjorde, efter sina förutsättningar, en bra insats på bom, och också Ida Jonsson satte nytt personbästa med nära 1.5 poäng. Nu är det bara att åka hem och träna in fler svårigheter. med nästa VM i Tokyo som mål (som också är OS-kval). Svensk gymnastik klättrar kontinuerligt uppåt, avslutar Göthberg.

Mer information: Agneta Göthberg, 070-3420514, David Ahlin 073-9403914