Nya stjärnor tog plats på grenfinalerna vid SM i artistisk gymnastik

Nya stjärnor tog plats på grenfinalerna vid SM i artistisk gymnastik

Andra dagen på SM i artistisk gymnastik bjöd på grenfinaler, och vi fick se både nya och gamla medaljörer kliva högst upp på pallen.

De åtta bästa gymnasterna i respektive gren från gårdagens mångkamp hade kvalat sig vidare till tisdagens grenfinaler. SVT var på plats och sände live med ingen mindre än Jonna Aldlerteg som expertkommentator, och den som hade möjlighet att slå på TV:n och titta behövde inte bli besviken. Dagen bjöd på det bästa av svensk gymnastik med svåra volter och stilsäkra serier.

Guldmedaljörer kvinnlig artistisk gymnastik
Hopp: Maja Sandfridsson, Tidaholms GS
Barr: Marcela Torres, All Star Gymnastics
Bom: Nora Hanfelt, GK Motus-Salto
Fristående: Marcela Torres, All Star Gymnastics

Guldmedaljörer manlig artistisk gymnastik
Fristående: William Hyll, Halmstad Frigymnaster
Bygel: William Sundell, Hammarbygymnasterna
Ringar: Luis Il-Sung Melander, GK Motus-Salto
Hopp: Filip Lidbeck, Halmstad Frigymnaster
Barr: David Rumbutis, All Star Gymnastics
Räck: Marcus Stenberg, Lulegymnasterna

- Det var kul att tävla idag, det har varit en bra stämning i hallen och extra kul med TV-sändning också. För min del kändes tävlingen mycket bra och jag är nöjd med min prestation, säger William Sundell, guldmedaljör i Bygel. Dagens guld var också Williams första SM-guld.

Nya guldmedaljörer även på JSM

Precis som under måndagen inleddes tävlingarna på tisdagen med JSM i kvinnlig artistisk gymnastik. Även där fick vi se flera nya stjärnor ta plats högst upp på pallen när grenfinalerna avgjordes. Gulden delades ut till:

Hopp: Embla Molander, GF Atletica
Barr: Amanda Helsing, Stockholm Top Gymnastics
Bom: Viivi Åkerdal, Umeå GF
Fristående: Tilde Stjernborg, GK Motus-Salto

SM 2022 är nu slut för den artistiska gymnastikens del, men SM-veckan fortsätter och imorgon är det dags för hopprep att inleda sina tävlingar.